3.9/5 - (7 امتیاز)

تفاوت بین فرآوری قهوه تر ، خشک و نیمه تر

قبل از اینکه قهوه بسته بندی شود و به دست ما برسد فرآیندهایی روی آن انجام می‌شود. این فرآیندها شامل فرآوری خشک و فرآوری تر ، رست قهوه ، آسیاب قهوه و اقداماتی دیگر می‌شود. در این مطلب سعی داریم تا تفاوت بین فرآوری خشک و تر و تاثیر آن را بر قهوه بررسی نماییم.

قهوه در واقع و برخلاف باور بسیاری از مردم یک میوه است نه دانه. گیلاس قهوه معمولا به رنگ زرد و قرمز است که شامل دو دانه‌ی قهوه می‌باشد که این دو دانه توسط لایه‌ای لزج به نام موسیلاژ و یک لایه‌ی نازک به نام پالم احاطه شده‌اند. فرآوری قهوه از زمان برداشت گیلاس قهوه شروع می‌شود سپس باید موسیلاژ آن از دانه‌های داخلش بدون این که تغییری در عطر و طعم قهوه ایجاد شود ، جدا شود.
تفاوت بین فرآوری قهوه تر ، خشک و نیمه تر
فرآوری تر

در فرآوری تر که به فرآوری شسته نیز معروف است ، گیلاس قهوه توسط دستگاهی به نام پالم گیر گرفته می‌شود . سپس دانه به همراه موسیلاژ داخل تانک‌های تخمیر ریخته می‌شوند تا به کلی موسیلاژ آنها جدا شوند. این کار حدود یک تا دو روز طول می‌کشد.

در میان روشهای فرآوری قهوه ، قهوه به دست آمده توسط این روش از کیفیت بهتر و بیشتری برخوردار است اما این نوع فرآوری نیازمند مهارت بالا ، آب فراوان و امکانات خاصی است که هر کشاورز و هر مزرعه‌ای قادر به تامین آنها نیست. بیشتر قهوه‌های با کیفیت و البته گران قیمت دنیا به این روش فرآوری می‌شوند.

تفاوت بین فرآوری تر و خشک و نیمه تر
فرآوری خشک

فرآوری خشک که به فرآوری طبیعی نیز معروف است قدیمی‌ترین روش فرآوری قهوه است که طی صدها سال مورد استفاده کشاورزان قهوه قرار داشته است. در این روش ابتدا گیلاس قهوه شسته شده سپس برای خشک شدن در آفتاب پهن می‌شوند . زمانی که گیلاس قهوه خشک شد، از دانه جدا می‌شود .

جداسازی دانه فرآیندی بسیار دشوار و حساس در این نوع روش فرآوری است چرا که انسان کمترین کنترل را در این مرحله بر روی دانه دارد. با این حال این روش به مهارت و امکانات چندانی نیاز ندارد و امروزه کشورهای بسیاری در جهان از آن استفاده می کنند.

تفاوت بین فرآوری قهوه تر ، خشک و نیمه تر
فرآوری نیمه‌تر

این روش چیزی مابین روش تر و خشک است. در این روش پوسته‌ی خارجی جدا می‌شود ولی دانه‌ها برای جدا شدن پوسته داخلی درون آفتاب پهن می‌شوند.
تفاوت بین فرآوری قهوه تر ، خشک و نیمه تر
تفاوت ها در عطر و طعم قهوه

زمانی که نحوه تهیه و دم کردن قهوه در عطر و طعم قهوه تاثیر می‌گذارد به طور حتم روش فرآوری آن نیز بر عطر و طعم قهوه تاثیر گذار است. میتوان گفت که روش فرآوری قهوه بیشترین سهم را قبل از رست آن در ایجاد عطر و طعم قهوه دارد. ممکن است شما از تفاوت دو قهوه یکسان که با دو روش متفاوت فرآوری شده اند بسیار شگفت زده شوید.

تفاوت عطر و طعم در فرآوری تر

زمانی که تاریخچه‌ی بلند و طولانی قهوه نگاهی می‌اندازیم خواهیم دید که فرآوری تر روشی بسیار نوین و نوظهور است . این فرآوری معمولا دانه‌ی قهوه‌ای بسیار تمیز و روشن و با رایحه‌ی میوه‌ای فراوان به دست می‌دهد . همچنین مقدار اسیدیته قهوه در این روش بسیار بیشتر از فرآوری خشک است.

تفاوت بین فرآوری قهوه تر ، خشک و نیمه تر
تفاوت عطر و طعم در فرآوری خشک

قهوه در این روش دارای بادی و غلظت بسیار است و طعم شیرینی و نرمی خاصی دارد. در بیشتر مواقع کشورهایی که اقیلم خشکی دارند مانند برزیل ، اندونزی و اتیوپی ازاین روش استفاده می نمایند.
تفاوت بین فرآوری قهوه تر ، خشک و نیمه تر
تفاوت عطر و طعم در فرآوری نیمه تر

این روش باعث تولید دانه‌ی قهوه‌ای درشت تر و بادی بیشتر می‌شود. در حالی که روش تر اسیدیته‌ی قهوه را افزایش می دهد اما این روش باعث تولید قهوه ای با اسیدیته و بادی و تراکم بیشتر نسبت به دو روش دیگرمی‌شود.

منبع:قهوه ایلیا

تفاوت بین فرآوری قهوه تر ، خشک و نیمه تر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *