4.7/5 - (9 امتیاز)

کار با قهوه‌سازهای قطره‌ای برقی اصلا سخت و پیچیده نیست؛ اسپرسوسازهای تمام‌خودکار و سوپرخودکار هم کم‌وبیش همین‌طورند، اما اسپرسوسازهای نیمه‌خودکار دقت و مهارت بیشتری می‌طلبند. درمورد اسپرسوسازها تا به چندوچون دستگاه خوب مسلط نشوید، شاید اولش کار باهاشان برایتان کمی سخت باشد. برای تهیه صحیح اسپرسو باید خبره فوت‌وفن‌های زیادی بود، چون به‌گفته حرفه‌ای‌ها کوچک‌ترین اشتباهی می‌تواند روی طعم شات اثری ملموس باقی بگذارد. قهوه‌سازهای قطره‌ای را کافی است با آب و قهوه پر کرده و دکمه شروع را بزنید، همین! البته، قهوه‌سازهای قطره‌ای با تنظیمات بیشتر هم داریم، اما درکل از دستگاه‌های اسپرسوساز راحت‌ترند.

جالب است بدانید، ساختار اسپرسو به صورت لایه‌ای است. این لایه‌ها توسط دستگاه اسپرسو تهیه می‌شوند و تفاوت قهوه ساز و اسپرسوساز نیز از همین موضوع نشأت می‌گیرد. لایه‌های نوشیدنی اسپرسو عبارتند از:

لایه زیرین اسپرسو، که حاوی خصوصیات تلخ قهوه بوده را، قلب آن می‌دانند و رنگ آن باید قهوه‌ای تیره و پررنگ باشد.
لایه میانی اسپرسو، بدنه آن است که رنگ آن نیز قهوه‌ای کاراملی است.
لایه طلایی و شیرینی که در قسمت فوقانی این نوشیدنی قرار دارد را کِرِم اسپرسو می‌نامند. این لایه، بخش خوش عطر و طعم اسپرسو است که در نوشیدنی‌های کاپوچینو و انواع لاته، باریستا می‌تواند روی آن هنرنمایی کند.

انواع دستگاه اسپرسوساز اتوماتیک

در اسپرسوساز های اتوماتیک تنها کافی است مقدار کافی قهوه آسیاب شده به اندازه مناسب و آب را وارد محفظه‌های مخصوص بریزید. مرحله بعد تمپ یا فشرده سازی دانه‌های قهوه است که باید به صورت کامل برای عصاره گیری مناسب این کار انجام شود. قدم بعدی فشردن دکمه شروع کار است. ۲۵ تا ۳۰ ثانیه بعد قهوه اسپرسو شما آماده است! حالا می‌توانید شات را برای تهیه انواع موکا، کاپوچینو، لاته، آمریکانو و … استفاده کنید!
انواع دستگاه اسپرسوساز نیمه اتوماتیک

در مدل‌های نیمه اتوماتیک همه چیز مشابه با دستگاه خودکار پیش می‌رود؛ با این تفاوت که باید خودتان مقدار شات اسپرسو را مشخص کنید.

اخیرا مدل‌های قهوه ساز با کپسول هم عرضه شده‌اند که از نظر عملکردی بسیار شبیه به دستگاه اسپرسوساز هستند. برای استفاده از آنها، کافی است مخزن آنها را با آب پر کرده و غلاف مورد نظر خود را قرار دهید. بعد از فشار دادن یک دکمه، قهوه شما در کم‌تر از یک دقیقه آماده است. این مدل‌ برای افرادی که وقت کمتری برای تهیه قهوه دارند و زمان برای آنها مهم است، بسیار مناسب است.

اگرچه این مدل بسیار کاربردی است اما مصرف برق بالایی دارند. به علاوه این مدل‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که استاندارد رعایت برای حفظ محیط زیست در آنها رعایت نشده است. مدل‌های غلاف‌دار یکبار مصرف هستند و اغلب قابل بازیافت نیستند.

قهوه ساز

تفاوت ازلحاظ مدت‌زمان دم‌آوری

دستگاه‌های اسپرسوساز ازلحاظ مدت‌زمان دم‌آوری سریع‌ترند. همان طور که گفتیم، دستگاه‌های اسپرسوساز قهوه ریزتری می‌طلبند، درحالی‌که برای قهوه‌سازهای قطره‌ای لزوما نیازی به قهوه ریز در حد اسپرسو نیست؛ هرچه پودر قهوه ریزتر باشد، مدت‌زمان لازم برای دم‌آوری کوتاه‌تر می‌شود. با قهوه‌سازهای قطره‌ای بسته به مدل دستگاه و نیز مقدار قهوه باید چیزی حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه منتظر بمانید، اما عصاره‌گیری با اسپرسوسازهای خودکار حدود ۲۵ تا ۳۰ ثانیه طول می‌کشد.
تفاوت ازلحاظ نسبت قهوه به آب

تفاوت قهوه ساز با اسپرسوساز – شات اسپرسو

برای تهیه اسپرسو به‌ازای هر ۱٫۵ اونس آب به حدود ۷ گرم پودر قهوه نیاز داریم. در تهیه قهوه به‌روش قطره‌ای باید برای هر ۶ اونس آب حدود ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری پودر قهوه در نظر بگیریم. البته، اندازه‌ها در دستورهای مختلف می‌تواند اندکی متفاوت باشد. اما، درکل، شات اسپرسو دارای طعم به‌مراتب قوی‌تری در مقایسه با قهوه‌ای است که به‌روش قطره‌ای تهیه می‌شود؛ به‌عبارتی، قهوه‌ تهیه‌شده به‌روش قطره‌ای مزه نسبتا ساده‌تری می‌دهد. درضمن، با اسپرسوسازها قهوه کرمی‌تری به دست می‌آید، چون تهیه اسپرسو قهوه ریزتری می‌برد و هم آب با فشار حیلی سریعی از میان پودر قهوه عبور داده می‌شود. اما قهوه حاصل از قهوه‌سازهای قطره‌ای به‌دلیل اندازه درشت‌تر پودر قهوه در حد اسپرسو کرمی درنمی‌آید.

 

جهت خرید انواع اسپرسو ساز و قهوه ساز با ۰۹۱۲۰۸۹۷۵۰۵ تماس حاصل بفرمایید

تفاوت قهوه ساز و اسپرسو ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *