3/5 - (1 امتیاز)

کشورهای تولید کننده‌ی قهوه قاره آمریکا

کشورهای تولید کننده‌ی قهوه که بر روی کمربند قهوه قرار دارند ، تمامی قاره‌ها را در بر می‌گیرند. در این مطلب به کشورهای تولید کننده‌ی قهوه که در قاره‌ی آمریکا وجود دارند و تولید سالانه‌ی آنها به تولید صنعتی می‌رسد اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

بولیوی (Bolivia)

در سالهای اخیر، بولیوی موفق به تولید قهوه با کیفیت خوبی شده است اما‌‌ آینده‌‌ای نامشخص در انتظار‌‌ این بازیگر کوچک در عرصه‌ی قهوه ‌می‌باشد و ممکن است صادرات سالانه‌ی آن کاهش داشته باشد‌‌‌‌‌‌‌‌. دشواری در امر صادرات و همچنین محصور شدن‌‌ این کشور در خشکی ‌می‌تواند دلایل کاهش صاردات باشد‌‌‌‌‌‌‌. ‌یکی دیگر از دلایل آن تولید کوکا در‌‌این کشور است که بر صادرات قهوه تاثیر منفی گذاشته است‌‌‌‌‌‌‌‌.
برزیل (Brazil)

برزیل بزرگترین تولید کننده‌ی قهوه از اواسط قرن نوزدهم تا به حال بوده است‌‌‌‌‌‌‌‌. تقریبا ‌می‌توان گفت که هر زمان نام قهوه به زبان ‌می‌آمده برزیل نیز همراه آن بوده است‌‌‌‌‌‌‌‌. برزیل سالانه بیش از حدود ۶‌‌‌‌‌‌‌. ۲ میلیون دلار قهوه صادر میکند‌‌‌‌‌‌‌‌. حدود ۸۰ درصد از تولیدات قهوه‌ی برزیل به کشورهای دیگر صادر ‌می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌.

کلمبیا (Colombia)

کلمبیا را ‌می‌توان نمونه‌ی تاثیر منطقه‌‌ای بر عطر و طعم قهوه به شمار آورد‌‌‌‌‌‌‌‌. با سفری کوتاه از شمال به جنوب‌‌ این کشور متوجه‌ی گوناگون قهوه‌‌‌های عربیکا با خواص متفاوت ‌می‌شویم‌‌‌‌‌‌‌‌. در گذشته تشخیص نوع قهوه مشکل به وجود ‌می‌آورد اما اکنون به پیشرفت تجارت مستقیم قهوه کمک ‌می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌. قهوه‌ی کلمبیا‌ یکی از گرانترین قهوه‌‌‌ها درون بازار است‌‌‌‌‌‌‌‌.
کشورهای تولید کننده‌ی قهوه قاره آمریکا
کاستاریکا (Costa Rica)

زمانی که کسی در مورد قهوه‌ی اسپشالیتی‌ یا مخصوص صحبت ‌می‌کند، بهرتین گزینه کاستاریکا هست . در سال ۱۹۸۹ دانه‌ی ربوستا در این کشور غیر قانونی اعلام شد‌‌‌‌‌‌‌‌. سرمایه گذاری بر روی قهوه‌ی عربیکا و فرآوری آن شدت‌ یافت و کم کم فرآیند عسلی که‌‌ این کشور به آن معروف شده است به وجود آمد‌‌‌‌‌. ‌‌این کار باعث رونق روسترهای قهوه و همچنین اقتصاد قهوه‌ی‌‌ این کشور شد‌‌‌‌‌‌‌‌.

کوبا (Cuba)

تولید قهوه‌ی کوبا شاهد کاهش چشمگیری در دهه‌ی اخیر شده است‌‌‌‌‌‌‌‌. بنا به گفته‌ی سازمان غذا و کشاورزی بین الملل، زمین‌‌‌های کشاورزی کوبا از۱۷۰۰۰۰ هکتار در سال ۱۹۶۱، به دنبال انقلاب کاسترو، به ۲۶۹۳۵ هکتار در سال ۲۰۱۱ تقلیل پیدا کرده است‌‌‌‌‌‌‌. ‌یکی دیگر از عوامل رکود کوبا ملی سازی‌‌ این کشور بود که باعث شد کشاورزان کوبا کمترین در آمد را از قهوه‌ی عربیکا در جهان به خود اختصاص دهند‌‌‌‌‌‌‌‌. حدود ۸۰ درصد از تولیدات قهوه‌ی‌‌ این کشور توسط مصارف بو‌می‌ استفاده ‌می‌شود و‌‌ این کشور رو به واردات قهوه آورده است تا بتواند کمبود آن را جبران نماید‌‌‌‌‌‌‌‌. بیشتر قهوه‌ی کوبا عربیکا ‌می‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌.

جمهوری دومینیکن (Dominican republic)

سرانه مصرف قهوه در‌‌این کشور بسیار بالا ‌می‌باشد به طوریکه بزرگترین مصرف کننده‌ی قهوه در جزایر کارائیب به شمار ‌می‌رود‌‌‌‌‌‌‌‌. بیشتر تولیدات‌‌ این کشور به مصارف داخلی ‌می‌رسد‌‌‌‌‌‌‌‌.
کشورهای تولید کننده‌ی قهوه قاره آمریکا
اکوادور (Ecuador)

‌‌‌با این که اکوادور اقلیمی‌ مناسب برای رشد دانه‌ی عربیکا دارد اما ۴۰ درصد محصول قهوه‌ی‌‌ این کشور را قهوه ربوستا در بر ‌می‌گیرد‌‌‌‌‌‌‌‌. بیشتر قهوه‌‌‌های عربیکای‌‌ این کشور کیفیت پایینی دارد‌‌‌‌‌‌‌‌. در عوض قهوه‌ی ربوستای‌‌ این کشور با فرآوری خیس یا تری که به روی آن انجام ‌می‌شود کیفیتی مطبوع و مناسب دارد‌‌‌‌‌‌‌‌.

ال سالوادور (EL Salvador)

ال سالوادور تاریخچه‌ی بزرگی در تولید قهوه دارد به طوری که زمانی چهارمین کشور تولید کننده‌ی قهوه به شمار ‌می‌رفته است‌‌‌‌‌‌‌‌. فضای نا آرام سیاسی، جنگ‌‌‌های دوره‌‌ای، دوره‌‌‌های حکومت نظا‌می‌ طولانی و ظلم و ستم به مردم باعث افول فرهنگ تولید قهوه در‌‌این کشور شد‌‌‌‌‌‌‌‌. گونه‌های مختلفی از قهوه در‌‌این کشور تولید ‌می‌شود و در سال ۱۹۵۰ قهوه‌‌ای در‌‌ این کشور با نام پاکاس (Pacas) کشف شد‌‌‌‌‌. ‌‌این کشور شیرین‌ترین و پیچیده‌ترین قهوه‌‌‌های آن ناحیه را تولید ‌می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌.

گواتمالا (Guatemala)

در کشور گواتمالا قهوه، شکر و موز هرساله بر سر اول بودن در صادرات رقابت ‌می‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌. تاریخ‌‌ این کشور در ۱۵۰ سال اخیر با قهوه اجین شده است و حتی جنگ جهانی و جنگ‌‌‌های دوره‌‌ای نتوانست بر کیفیت و روند تولید قهوه‌ی‌‌ گواتمالا تاثیر منفی بگذارد‌‌‌‌‌‌‌‌. قهوه‌ی گواتمالا‌ یکی از بهترین قهوه‌‌‌ها با طعم میوه‌‌ای و تازه است‌‌‌‌‌‌‌‌. انواع کتای ( Catuai ) و کتورا (Caturra ) مرسوم‌ترین نوع قهوه تولیدی در‌‌ این کشور هستند‌‌‌‌‌‌‌‌.
هایتی (Haiti)

در سال ۱۷۸۰‌‌‌ هایتی‌ یک از مستعمره‌‌‌های فرانسه بود و در آن زمان نیمی‌ از مصرف قهوه‌ی جهان را تولید ‌می‌کرد ولی امروزه تنها ۰‌‌‌‌‌‌‌. ۲ درصد از تولید جهانی سهم‌‌ این کشور است‌‌‌‌‌. ‌‌این کشور طی سالهای متمادی درگیر آشفتگی‌‌‌های سیاسی و فقر و همچنین بلایای طبیعی بود و همین دلیل بر افولش شد‌‌‌‌‌‌‌‌.
کشورهای تولید کننده‌ی قهوه قاره آمریکا

آمریکا،هاوایی (USA,Hawaii)

کشت قهوه دریک کشور پیشرفته هزینه‌‌‌های بیشتری نسبت به بقیه کشورها دارد‌‌‌‌‌‌‌‌. در کشور آمریکا و جزایر‌‌‌ هاوایی به دلیل پیشرفته بودن و دستمزد بالای کشاورزان و همچنین مکانیزه بودن فرآیند کشت و برداشت، قهوه‌‌ای با قیمت بالا و همچنین کیفیت مناسب به دست ‌می‌آید‌‌‌‌‌‌‌‌. البته قیمت آن نسبت به کیفیتی که دارد چندان مناسب نیست ولی‌‌ این قهوه با خواص شکلاتی و اسیدیته کمی‌ که دارد ترکیب بسیار مناسبی برای شیر است‌‌‌‌‌‌‌.

هوندوراس (Honduras)

هوندوراس بزرگترین کشور تولید کننده‌ی قهوه در کمربند قهوه‌ی آمریکاست به طوری که ۱۵ درصد از کل صادرات‌‌ این کشور را قهوه به خود اختصاص ‌می‌دهد‌‌‌‌‌‌‌‌. در دهه‌‌‌های گذشته دولت با حمایت از بخش قهوه باعث‌‌ ایجاد سازمانی به نام هودورنو شد‌‌‌‌‌. ‌‌این سازمان با ارتقای کیفیت قهوه‌ی هوندوراس توانست تاثیر بسزایی در تولید قهوه‌ی‌‌ خود داشته باشد‌‌‌‌‌‌‌‌. متاسفانه کم کاری در امر نگهداری از قهوه باعث شد در سال ۲۰۱۳ اوضاع آفت قهوه‌ی هوندوراس به حدی برسد که برای مهار آن سازمانی مجزا تاسیس شود‌‌‌‌‌‌‌‌.
جامایکا (Jamaica)

کوهستان‌‌‌های آبی جامایکا گونه‌های مختلف قهوه را تولید میکند که همگی با‌ یک نام در بازار وجود دارند‌‌‌‌‌. ‌‌این کوهستان با اقلیم بسیار مناسبی که دارد ‌می‌توان به عنوان بهترین قهوه‌ی موجود در بازار دانست‌‌‌‌‌‌‌‌. شرایط بسیار مناسب آب و هوایی در این کوهستان انواع بسیار مرغوبی از قهوه را به دست ‌می‌دهد‌‌‌‌‌‌‌‌. بیشتر تولیدات‌‌ این کشور به ژاپن رفته و در آن جا بسته بندی ‌می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌
کشورهای تولید کننده‌ی قهوه قاره آمریکا
مکزیک (Mexico)

بیشتر قهوه‌ی مکزیک در منطقه‌ی جنوبی‌‌ این کشور به نام چیاپاس کشت ‌می‌شود‌‌‌‌‌. ‌‌این کشور با کشور گواتمالا هم مرز است و توانسته با کشت قهوه‌ی با کیفیت و حتی قهوه‌ی مخصوص‌ یا اسپشالیتی بازار خوبی به دست آور‌‌‌‌‌‌‌‌د البته مقصد بیشتر قهوه‌‌‌های‌‌ این کشور آمریکا میباشد‌‌‌‌‌‌‌‌.
نیکاراگوئه (Nicarague)

دولت نیکاراگوئه در دهه‌‌‌های اخیر کشاورزان را به شدت به تولید قهوه‌ی با کیفیت‌تر تشویق کرد به طوری که قهوه اکنون به عنوان اصلی‌ترین کالای صادراتی‌‌ این کشور به شمار ‌می‌آید. در قرن بیست و یک با شکست قیمت قهوه ، چند بانک بزرگ‌‌ این کشور نیز ورشکست شدند‌‌‌‌‌‌‌‌. مردم تظاهراتی به راه انداختند تا قهوه‌ی ربوستا را ممنون کنند ولی‌‌ این کار سودی در پی نداشت و آنها دریافتند تنها راه ، بهتر نمودن کیفیت قهوه میباشد‌‌‌‌‌‌‌‌.
پاناما (Panama)
کشورهای تولید کننده‌ی قهوه قاره آمریکا
قهوه‌ی پاناما در سال ۲۰۰۴ و درپی برنده شدن مزرعه‌ی Hacienda la Esmerelda به عنوان با کیفیت‌ترین قهوه‌ی پاناما معروف شد و توانست‌‌ این قهوه را با قیمت ۲۰ دلار به ازای هر پوند به فروش برساند. ‌‌این مزرعه توانست هر سال در‌‌ مسابقات پیروز شود و قیمت قهوه‌ی خود را روز به روز افزایش دهد به طوری که قیمت آن در سال ۲۰۱۳ به ۳۵۰ دلار به ازای هر پوند رسید‌‌‌‌‌‌‌‌. نوع قهوه‌ی گیشای‌‌ این مزرعه توانست کیفیتی بسیار مطلوب کسب نماید و تقریبا جهانی شود‌‌‌‌‌‌‌.
پاراگوئه (Paraguay)

یک بازیگر کوچک در عرصه‌ی تولیدات قهوه که سالانه چیزی حدود ۲۰۰۰۰ کیسه تولید ‌می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌. البته‌‌ این کشور در دهه‌ی ۷۰ به اوج تولیدات قهوه‌ی خود رسید ولی در پی بحران قهوه‌‌ای که دردهه‌ی ۸۰ در‌‌این کشور رخ داد تولیدات قهوه‌ی‌‌ آن به شدت افت کرد‌‌‌‌‌. ‌‌این حجم از تولیدات قهوه هم که امروزه در‌‌این کشور به دست ‌می‌آید حاصل شهرهای مرزی آن با برزیل است‌‌‌‌‌‌‌.
پرو (Peru)

پرو با داشتن خاک ارگانیک و مزارع کوچک قهوه ارزان‌ترین عربیکای موجود در جهان را تولید ‌می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌. کیفیت مناسبی دارد و‌‌ این قابلیت را دارد که حجم تولیدات خود را بیشتر هم بکند‌‌‌‌‌‌‌‌. بیشترین حجم قهوه مربوط به ناحیه‌ی شمالی‌‌ این کشور به نام کاخامارکا (Cajamarca) ‌می‌باشد که ۷۰ درصد از تولیدات قهوه‌ی‌‌ پرو را در بر میگیرد و کشور پرو را به عنوان نهمین کشور تولید کننده‌ی قهوه معرفی کرده است‌‌‌‌‌‌‌‌.
پورتو ریکو (Purto Rico)
کشورهای تولید کننده‌ی قهوه قاره آمریکا
اوضاع تولید قهوه در کشور چندان خوشایند نیست و جزایر کارائیب کمترین تولیدات قهوه رادر سطح جهانی دارند‌‌‌‌‌‌‌‌. دلیل‌‌ این کاهش تولید قیمت گزاف دانه‌ی قهوه و برخی عوامل دیگر شامل کمبود نیروی انسانی است‌‌‌‌‌‌‌‌. به‌‌ این معنی که بیشتر قهوه‌‌‌های رسیده در‌‌این کشور حتی چیده هم نمی‌شوند‌‌‌‌‌‌‌‌.
ونزوئلا (Venezuela)

قهوه‌ی بسیار کمی‌ از کشور ونزوئلا صادر ‌می‌شود ولی‌‌ این به معنی کم بودن تولیدات‌‌ این کشور نیست‌‌‌‌‌. ‌‌این کشور حدودا سالانه‌ یک میلیون کیسه تولید ‌می‌کند ولی بیشتر آن به مصرف داخلی میرسد و سهم بسیار اندکی از آن صادر ‌می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌. در دهه‌ی ۹۰ صادرات‌‌ این کشور حدود ۵۰ درصد بود ولی‌‌ این مقدار درسال ۲۰۰۳ به تنها ۲ درصد تقلیل‌ یافت‌‌‌‌‌‌‌‌.

کشورهای تولید کننده‌ی قهوه قاره آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *