4.9/5 - (19 امتیاز)

اسپرسو ساز و تاریخچه

در سال ۱۸۸۴ اولین طرح و مدل دستگاه اسپرسو
توسط اقای موریوندو در ایتالیا ثبت شد تا اینکه در سال ۱۹۰۱ اقای بزرا ( موسس برند دستگاه اسپرسو بزرا امروزی )
با تکمیل طرح و اضافه کردن جزئیات بیشتر
اولین دستگاه اسپرسو را احتراع کرد . این دستگاه حتی دارای پورتافیلتر ( در مطالب آتی برایتان توضیح میدهیم )
بود اما باید روی شعله اتش گرم میشد که این اصلا اقتصادی نبود و حتی نازل بخار نداشت ( استیم وسیله ای برای
بخار دادن و گرم کردن شیر ) پس نیاز به تغییرات در دستگاه و تولید در ابعاد تجاری بود. در مطلب بعدی منتظر بخش بعدی این مقاله باشید

اسپرسو ساز

انواع اسپرسو ساز

معمولا ماشین های اسپرسو ساز در انواع تک گروپ تا پنج گروپ ساخته می‌شوند. تمامی قسمت‌های مختلف اسپرسوساز هرکدام نیاز به مراقبت و نگهداری خواهند داشت. چرا که هزینه‌های تعمیر و تعویض دستگاه بالا است.برای درک بیشتر از یک ماشین اسپرسو ساز در حین کار باید قطعات را بشناسید.

پرتافیلتر (Porta Filter):

پرتافیلتر دارای محفظه‌ای با مجراهای ریز است که به آن سبد پرتافیلتر می‌گویند. حجم این سبد بسته به تعداد خروجی‌های پرتافیلتر، متغیر است. معمولا سبدها برای خروجی یک شات، گنجایش ۷ تا ۱۱ گرم قهوه آسیاب شده را دارد. برای خروجی دو شات گنجایش بین۱۴ تا ۲۲ گرم قهوه آسیاب شده است. البته در بعضی مواقع سبدها با گنجایش بالاتر نیز قابل استفاده هستند.
هد گروپ (Head Group):

قسمتی از دستگاه اسپرسو ساز است که پرتافیلتر برای عصاره گیری قهوه به آن متصل می‌شود. آب از طریق مجراهای هد گروپ، به طور یکسان روی پودر قهوه‌ی کوبیده شده درون پرتا فیلتر می ریزد.
نازل آب جوش:

آب جوش را برای مصارف مختلف تامین می‌کند.
نازل بخار:

لوله‌ای از جنس استیل و دارای چند خروجی برای بخار آب داغ، است. از این بخش برای گرم کردن و فوم گیری از شیر استفاده می‌شود.

ماشین اسپرسو ساز شما میتواند بخش‌های اضافه‌ی زیر را نیز داشته‌باشد:

آسیاب قهوه داخلی:

قهوه‌ای بلافاصله قبل از استفاده آسیاب می‌شود، کیفیت نهایی را بسیار بالا می‌برد. پس اگر دستگاه شما آسیاب هم داشته باشد، کاربرد بیشتری دارد و می‌توان دو محصول را در یک محصول خلاصه کرد.
فیلتر آب (سخت گیر):

کیفیت و مزه آب روی طعم نهایی قهوه تاثیر زیادی دارد. پس وقتی اسپرسوسازی می‌خرید که فیلتر آب دارد، می‌دانید که کیفیت قهوه تحت‌تاثیر کیفیت آب قرار نمی‌گیرد.
وارمر یا سیستم گرم نگه‌ داشتن فنجان:

بعضی از مدل‌ها وارمر دارند و لیوان قهوه را گرم نگه می‌دارند.
امکان برنامه‌ریزی در تنظیمات:

در بعضی از ماشین‌های اسپرسوساز امکان برنامه‌ریزی جداگانه وجود دارد. به این صورت که شما میتوانید به اضای هر هد گروپ برنامه مجز تعریف کرده و صرفا با زدن یک دکمه، منتظر خروجی بمانید.

انواع اسپرسو ساز ها از نظر تعداد بویلر (سینگل بویلر، مولتی بویلر)

اسپرسو ساز تک بویلر:

دستگاهی است که در آن امکان تنظیم دمای آب خروجی از هد گروپ وجود ندارد. دمای آب خروجی توسط دستگاه و به صورت اتوماتیک با توجه به استاندارد دمای آب در عملیات عصاره گیری قهوه، تنظیم می‌شود.
اسپرسو ساز دوبویلر یا مولتی بویلر:

این دستگاه دارای دو بویلر جداگانه درون خود است که به مولتی بویلر نیز معروف است. دستگاه های دو بویلره کنترل بهتری روی دمای آب برای اسپرسو و نازل بخار دارند. استفاده از دو بویلر باعث می شود که آب به دمای دلخواه برسد. به بیان ساده تر دستگاه های مولتی بویلر برای استفاده در شرایطی مناسب هستند که بخواهیم با در نظر گرفتن تاثیر دمای آب بر روی عصاره، قهوه‌های تخصصی‌تری تهیه کنیم.

انواع اسپرسو ساز از نظر کاربری

دستی:

اسپرسوساز دستی نیاز به مهارت بالایی در دم‌آوری دارد. با این نوع دستگاه شما یکی از اجزای دم‌آوری قهوه تبدیل می‌شوید. این مدل‌ها کوچک هستند و جای زیادی نمی‌گیرند.
نیمه اتوماتیک:

رایج‌ترین مدل اسپرسوساز است که در آن پمپ دم‌آوری الکتریکی قرار دارد و کاربر به‌صورت دستی آن را روشن و خاموش می‌کند.
تمام اتوماتیک:

این ماشین‌ها همه‌ی بخش‌های آماده‌سازی قهوه را به‌تنهایی انجام می‌دهند و شما یک فنجان قهوه تحویل می‌گیرید. این ماشین‌ها آسیاب قهوه دارند و کار دم‌آوری قهوه را خودکار انجام می‌دهند.

دستگاه اسپرسو ساز چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *