4.7/5 - (4 امتیاز)

رسوب موجود در دستگاه اسپرسو شما می تواند آنقدر جمع شود که باعث انسداد جریان آب درون دستگاه شما گردد. اگر رسوب به طور نسبی سبب انسداد لوله های دستگاه شما شود، مقدار آب جاری به دو طرف مسیر دم و بخار محدود می شود. اگر این اتفاق برای دستگاه اسپرسو شما بیفتد، نمی تواند شیر را به طور مداوم گرم کند.

اگر رسوب آن چنان بد باشد که لوله های دستگاه کاملاً مسدود شود، دستگاه بخار یا شیر تولید نمی کند. تجمع رسوب همچنین می تواند بر روی نشانگر بویلر رخ دهد. اگر این اتفاق بیفتد، دستگاه نمی تواند سطح آب را به درستی تشخیص دهد، که ممکن است منجر به پر شدن بیش از حد بویلر و سرریز شدن آن شود.

تمیز کردن دستگاه اسپرسو

ابتدا پرتافیلتر رو بیرون بیارید و داخل سینک شستشو بدید.

پرتافیلتر رو ببندید و یک فنجون بزرگ خالی زیرش قرار بدید تا پرشه.

پس از اتمام کار پرتافیلتر رو دوباره برداشته و داخل سینک بشورید.
تمیز کردن نازل بخار

نازل بخار در اثر استفاده زیاد میتونه به شیر آغشته بشه و نیاز به نظافت منظم داره.

نازل بخار رو روشن کنید و بذارید یک دقیقه به طور مداوم کار کنه.

حالا قسمت بیرونی نازل بخار رو ابتدا با یک دستمال مرطوب و سپس با یک دستمال خشک پاک کنید.

مراحل

دستگاه خود را روشن کرده و بگذارید تا فشاری که دستگاه قابل استفاده میشود، گرم گردد. هنگامی که دستگاه به فشار عملیاتی خود رسید، آن را خاموش کنید. سپس شیر آب گرم را باز کنید.
در مرحله بعد، با کار دادن اهرم دم (Brew Lever)، از مبدل حرارتی آب تخلیه کنید. پس از تخلیه آب، دریچه آب گرم را ببندید.
محلول رسوب زدایی خود را طبق دستورالعمل های ارائه شده آماده کنید. اگر از محلول نوع پودری استفاده می کنید، حتماً آنرا مخلوط کنید تا کاملا حل شود.
محلول رسوب زدایی را در مخزن آب دستگاه اسپرسو ریخته و ماشین اسپرسو خود را روشن کنید. شما می شنوید که پمپ چگونه روشن می شود و دیگ بخار را با محلول پر می کند.
پورتافیلتر (Portafilter) را با بلایند فیلتر (فیلتر کور -Blind Filter ) در گروپ خود عوض کرده و آنها را در جای خود قفل کنید. فرآیند کاری گروپ را سه مرتبه و هر بار به مدت زمان ۲۰ تا ۳۰ ثانیه آغاز کنید و بعد از هر بار انجام شدن یکی از آن سه مرتبه، اهرم را در پایین ترین موقعیت ممکن خود قرار داده تا حذف رسوب شیر انبساط (Expansion Valve) به خوبی انجام شود.
اجازه دهید محلول رسوب زدایی شما حدود ۲۰ دقیقه در دیگ بخار فعل و انفعالات خود را انجام دهد. بعد از ۲۰ دقیقه اهرم گروپ را به کار انداخته تا محلول رسوب زدایی باقیمانده از دستگاه خارج شود.
اکنون دستگاه را خاموش کرده و نازل را از توزیع کننده (Dispenser) آب گرم خارج کرده و شیر آب گرم را باز کنید.
مخزن آب را برداشته، به خوبی تمیز کاری های مربوط به آن را انجام داده و آن را در آب گرم بشویید. مخزن را دوباره در جای خود بگذارید و دستگاه را روشن کنید. اجازه دهید دستگاه اسپرسو، دیگ بخار را با آب تازه پر کند.
پس از اتمام دوباره پر کردن، اهرم گروپ را ۳ بار استفاده کنید (هر بار ۲۰-۳۰ ثانیه). حتماً فیلتر کور را در محل خودش داشته باشید. این به شما کمک می کند دریچه انبساط را بشویید.
سپس فیلتر کور را برداشته و یکبار به مدت ۶۰ ثانیه اهرم گروپ را به کار اندازید. این به شما کمک می کند مبدل حرارتی را بشویید.
مرحله زیر را ۳ تا ۵ بار تکرار کنید تا بویلر کاملاً شستشو شود:
به منظور تخلیه دیگ بخار، دستگاه را خاموش کرده و شیر آب گرم را باز کنید. مخزن آب را دوباره پر کنید و دستگاه را دوباره روشن کنید. اجازه دهید دستگاه به فشار کاری خود برسد و سپس آن را خاموش کنید. اکنون شیر آب گرم را باز کرده و دستگاه را تخلیه کنید.
این روش را ۳ تا ۵ بار تکرار کنید تا دیگ بخار کاملاً شستشو شود. پس از اتمام کار، دستگاه شما کاملاً تمیز و آماده به کار می شود.

برای استفاده از اسید سیتریک (Citric Acid) برای رسوب زدایی ماشین اسپرسو به یک لیتر آب به علاوه یک یا دو قاشق غذاخوری اسید سیتریک برای مخلوط کردن با آن نیاز دارید. اگر آب مورد استفاده شما به طور طبیعی سخت تر از حد ایده آل است، شما ممکن است تا اسید سیتریک بیشتری در محلول خود نیاز داشته باشید. (به عنوان مثال دو پیمانه).

آب و اسید سیتریک را در ظرف مورد استفاده خود به خوبی با هم مخلوط کنید. ما پیشنهاد می کنیم برای این کار از آب در دمای اتاق استفاده کنید، اگرچه نیازی نیست زیاد روی دمای آب متمرکز شوید. می تواند کمی گرم یا کمی خنک باشد و موضوع فوق العاده حساس و مهمی برای شما نخواهد بود.

هنگامی که محلول اسید سیتریک خود را با آب با یکدیگر مخلوط کردید، بی خطر خواهد بود تا کمی طعم و مزه آن را بچشید – احتمالاً به طور کامل مزه ای تند و زننده را بر روی زبان خود احساس خواهید کرد! از آنجا که کاملا طبیعی است، هیچ آسیبی به شما وارد نخواهد شد، گرچه ممکن است نوشیدنی محبوب و مورد علاقه جدید شما نباشد.

اکنون فقط کافی است تا محلول اسید سیتریک + آب را درون بویلر ماشین اسپرسو خودتان بریزید و با پر کردن مخزن آب و راه اندازی دستگاه اسپرسو از طریق گروپ (Group) این آب را تخلیه کنید.

فراموش نکنید که آب را از طریق نازل بخار (Steam Wand) دستگاه نیز عبور دهید تا رسوب زدایی این قسمت نیز به خوبی انجام شود. شما در اصل با این کار می خواهید مطمئن شوید که محلول از طریق لوله های کوچک موجود در دستگاه شما نیز عبور می کند تا همه چیز را از رسوب نجات دهید. کار با دیگ بخار را ادامه دهید تا جایی که محلول شما تمام شود.

اگر دستگاهی مانند Rancilio Silvia را رسوب زدایی می کنید، لازم نیست نگران آسیب رساندن اسید سیتریک به دیگ بخار باشید، زیرا در این صورت این ماشین اسپرسو، دیگ بخاری از جنس برنج (Brass) دارد، اما اگر شما می خواهید هر دستگاه اسپرسو سازی که دارای دیگ بخار آلومینیومی است را با اسید سیتریک رسوب زدایی کنید باید مراقب و محتاط باشید زیرا اسید سیتریک میتواند در صورت عدم عبور مناسب در آنها حبس شود.

رسوب زدایی دستگاه اسپرسو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *