3.7/5 - (3 امتیاز)

چطور یک منوی کافی شاپ مناسب و مشتری پسند طراحی کنیم

یکی از کارهای نه چندان آسانی که هنگام راه اندازی کافی شاپتان باید انجام دهید مشخص کردن و طراحی منوی کافی شاپ است. شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا سخت؟ واقعیت این است که برای داشتن یک منوی مناسب باید چندین فاکتور را در نظر داشته باشید. در ادامه بخوانید.

یکی از کارهای نه چندان آسانی که هنگام راه اندازی کافی شاپتان باید انجام دهید مشخص کردن و طراحی منوی کافی شاپ است. شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا سخت؟ واقعیت این است که برای داشتن یک منوی مناسب باید چندین فاکتور را در نظر داشته باشید. با رعایت چند نکته کوچک می‌توانید به راحتی از این مرحله بگذرید اما اگر به آن‌ها توجه نکنید، نه تنها پروسه طراحی منوی که بعدها تامین و مدیریت سفارشاتتان نیز دچار مشکل خواهد شد. ۵ نکته بسیار ساده‌ای که برای داشتن یک منوی کافی شاپ مناسب باید در نظر بگیرید این‌ها هستند:
۱. طراحی منوی کافی شاپ: نوشیدنی‌ها

اولین موردی که باید حسابی به آن فکر کنید و برایش برنامه ریزی کنید نوشیدنی‌هایتان هستند. به این فکر کنید که چه چیزهایی را می‌توانید هر روز تهیه کنید و چه چیزهایی را نه. اینکه مشتری از منوتان چیزی را سفارش دهد و شما نتوانید آن را سرو کنید چندان خوشایند نیست. چنین چیزهایی را می‌توانید روی یک بورد کوچک به عنوان منوی روز مشخص کنید.

یک ایده خلاقانه برای اینکه بتوانید منوی روزانه کافی شاپ تان را روی دیوار مقابل چشم مشتریان نصب کنید.

برای اینکه بتوانید ایده بگیرید، بد نیست سری به کافی شاپ‌های مختلف بزنید و هر چه تعداد منوی که می‌توانید را ببینید. تنها به فضاهای دم دستتان فکر نکنید؛ در اینترنت به دنبال منوی کافی شاپ‌های مختلف از شهرهای دیگر و حتی از کشورهای دیگر بگردید و نوشیدنی‌هایی که از پس تهیه‌شان برمی‌آیید و به نظرتان جالب هستند یادداشت کنید. به جز کافی شاپ‌ها منوی کافه‌ها و بارها را نیز ببینید و البته به طراحی منو‌ها نیز توجه کنید؛ بدون شک ایده‌های خلاقانه‌ای خواهید یافت.

چند دسته از نوشیدنی‌هایی که باید در منوتان بگنجانید این‌ها هستند:

نوشیدنی‌هایی که بر پایه اسپرسو هستند (امریکانو، لاته، کاپوچینو،ماکیاتو و …)
قهوه‌های دمی مثل فرنچ پرس و …
نوشیدنی‌های گرم دیگر مانند چای، انواع دم‌نوش، هات چاکلت و …
نوشیدنی‌های سرد مانند شیک‌ها، اسموتی‌ها، آبمیوه‌ها، کوکتل‌ها و …
نوشیدنی‌های فصلی، جایی که می‌توانید خلاقیت بیشتری به خرج دهید و طعم‌ها و حس و حال‌های هیجان انگیزتری به منوتان اضافه کنید. اگر بخواهید منوتان را هر فصل عوض نکنید شاید بد نباشد که نوشیدنی‌های این بخش را هم کنار منوی روزتان روی یک برد اضافه کنید.

نکته: توجه کنید که درمواردی که واضح نیست نوشیدنی از چه چیزهایی تشکیل شده توضیحات کافی را ارائه کنید و گزینه‌هایی را که می‌توانید بسته به انتخاب مشتری به نوشیدنی‌هایتان اضافه کنید (مثل شیر، انواع سیروپ و …) را هم قید کنید.

۲. طراحی منوی کافی شاپ: تقاضا

حواستان باشد که کافی شاپ‌های اطراف چه چیزهایی سرو می‌کنند و مشتری‌ها بیشتر طرفدار کدامیکی‌ها هستند. همیشه حواستان باشد که چه چیزهایی به تازگی محبوبیت پیدا کرده‌اند تا بتوانید منوی خودتان را به روز نگه دارید. گاهی خود شما هم ممکن است چیزهایی به منویتان اضافه کنید که به دنبال خود محبوبیت بیاورند و کافه‌های دیگر ناچار به اضافه کردن آن‌ها در منوشان شوند. خصوصا حواستان باشد که پیج‌های مربوط اینستاگرامی این روزها چه چیزهایی پست می‌کنند.
منوی کافی شاپ برو لب در ادینبورگ. نگاه کنید که چطور منویشان را سازگار با هویت کافی شاپشان طراحی کرد‌ه‌اند.

هر چیزی که به منوتان اضافه می‌کنید باید با چشم انداز و تم کافی شاپ شما سازگار باشد. ممکن است به کل نخواهید یک دسته از نوشیدنی‌ها را به منویتان اضافه کنید، یا اینکه قصد داشته باشید روی قسمت مشخصی بیشتر مانور دهید. به علاوه تقاضا و بازار هدف را نیز باید مورد توجه قرار دهید؛ به عنوان مثال منوی یک کافی شاپ مناسب برای خانواده‌ها قطعا با منوی یک کافی شاپ دانشجو پسند باید متفاوت باشد.
۳. طراحی منوی کافی شاپ: هویت بصری و طراحی گرافیکی منو

به این فکر کنید که منویتان را به چه شکلی میخواهید طراحی کنید. آیا منوتان صرفا کاغذی خواهد بود یا ترجیح میدهید روی یک بورد هم منوی را بیاورید؟ (یا شاید اینکه فقط یک برد داشته باشید.) به این فکر کنید که یک منوی تک صفحه می‌خواهید یا منویی با چندین بخش و چندین صفحه؟ دسته بندی چیزهایی که سرو خواهید کرد به چه شکلی خواهد بود؟
یک منوی کاغذی تک صفحه که به سادگی و بسیار جذاب طراحی شده است.

همه و همه این‌ها به گونه‌ای به تصمیماتی که در قسمت‌های قبلی گرفته‌اید بستگی خواهند داشت. یک منوی کافی شاپ خوب می‌تواند تجربه مشتری را از فرآیند سفارش پویاتر و بهتر بکند.
۴. طراحی منوی کافی شاپ: هزینه‌ها

قیمت هر آنچه که سرو می‌کنید مهم است و باید با هویت کافی شاپتان نیز هم خوانی داشته باشد. طبیعتا یک کافی شاپ خودمانی و جوان پسند باید به متوسط و معقول بودن قیمت‌هایش بیشتر دقت کند تا یک کافی شاپ لوکس و بالا شهری! قیمت همواره می‌تواند بسته به بازار هدف شما یک عامل رقابتی بین شما و کافی شاپ‌های دیگر باشد. این بدیهی است که باید قیمت گذاری بر اساس هزینه‌ای انجام پذیرد که شما برای هر واحد از چیزهایی که سرو می‌کنید باید خرج کنید. این وسط آن چه که باید روی آن مانور دهید سود هر واحد است.
طیف مشتریان شما در قیمت گذاری تاثیرگذار خواهد بود. به عنوان مثال قیمت‌ها در منوی یک کافی شاپ جوان پسند باید نسبت به یک کافه لوکس معقول‌تر و پایین‌تر باشند.
۵. طراحی منوی کافی شاپ: وجه تمایز

به این فکر کنید که چه چیزی قرار است منوی کافی شاپ شما را متمایز کند؟ لازم نیست حتما یک مورد بخصوص به منوتان اضافه کنید اما همین هم می‌تواند آنقدر جذاب باشد که حسابی سر و صدا کند. می‌توان روی طرز تهیه یک مورد خاص یا هر یک از ۴ مورد ذکر شده در بالا هم مانور داد، حتی به شیوه ارائه و سرو سفارشات و یا طریقه سفارش گرفتن هم می‌توانید فکر کنید. آن چه که مهم است این است که یک چیز مخصوص به خودتان که جذاب و خلاقانه باشد پیدا کنید.
خود منوی شما می‌تواند دلیل وجه تمایز شما باشد. به این منوی هیجان انگیز و رنگی رنگی نگاه کنید، بدون شک چنین منویی تاثیر و خاطره خود را در ذهن مشتری بر جای خواهد گذاشت.

به دنبال چیزی باشید که تبدیل به نمادی از هویت کافی شاپ شما شود، نمادی از آن چه که هستید و دیدگاهی که دارید.

اگر بخواهم جمع بندی کنم باید بگویم که، ممکن است فرآیندی که شما برای طراحی منوی کافی شاپ تان در نظر می‌گیرید متفاوت از این شیوه باشد و جواب بدهد، فقط این مهم است که همواره به یاد داشته باشید منوی کافی شاپ شما تاثیر بسزایی بر روی تصویر ذهنی افراد از کافی شاپ شما خواهد داشت. بنابراین حسابی حواستان را جمع کنید که به یک نتیجه عالی از این فرآیند برسید.

منبع:بامارو

چطور یک منوی کافی شاپ مناسب و مشتری پسند طراحی کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *