تاریخچه قهوه

گیاه قهوه اولین بار در قرن هجدهم توسط گیاه شناس سوئدی معرفی شد ، کارول لوینیوس ،

کسی که همچنین در سال ۱۷۵۳ خود را با قهوه Plantarum از گونه Coffea Arabica توصیف کرد.
در صنعت قهوه تجاری، دو نوع مهم قهوه وجود دارد : عربیکا و ربوستا ( Arabica _ Robusta)

ریشه قهوه را به یک نوع گیاه شناخته شده به نام کافیا (Coffea) می شناسد.
در این میان بیش از ۵۰۰ دسته و ۶۰۰۰ گونه از درختان و درختان گرمسیری وجود دارد.
کارشناسان تخمین می زنند که از هر کدام دسته بین ۲۵ تا ۱۰۰ گونه از گیاهان قهوه وجود دارد.

گیاه قهوه درختی همیشه سبز است. این گیاه از خانواده روناسیان می باشد و در مناطقی با آب فراوان و آب و هوای گرمسیر رشد می کند.
درخت خانواده قهوه

گیاه و درخت قهوه

برای کشت درخت قهوه از دو روش استفاده می کنند:

اولین روش که بازدهی چندان مطلوبی ندارد، روش سنتی است، به این صورت که در ابتدای فصولی که بارندگی در آن رواج دارد، به تعداد بیست دانه در حفره هایی می کارند ولی حداقل نیمی از آن ها جوانه نمی زنند.

پرورش دادن گیاه قهوه

اما در روشی دیگر که بازدهی آن نسبت به روش قبل بیشتر است این گونه عمل می کنند که:
دانه را در گلخانه پرورش می دهند تا جوانه بزند بعد از بازه زمانی شش الی دوازده ماه به محل مورد نظر برای کشت انتقال می دهند. شروع گل دهی این گیاهان حدودا سه الی چهار سال زمان می برد و بعد از گذشت پنج سال می توان برداشت محصول داشت. درخت قهوه، شکوفه هایی مشابه گل یاسمن دارد.

شکوفه قهوه

میوه قهوه همان طور که در تصاویر زیر مشاهده می کنید بر روی این درخت به صورت خوشه قرار گرفته اند نام دیگر آن گیلاس قهوه است که ارتفاع این درخت ها چهار تا ده متر می باشد. حدود بیش ز ۸۰ نوع قهوه وجود دارد که در حال حاضر فقط دو نوع (عربیکا و روبوستا) آن به وفور یافت می شود.
میوه قهوه بر روی درخت قهوه میوه قهوه بر روی درخت

قهوه های موجود مصرفی جهان از نوع عربیکا (Arabica) و روبوستا (Robusta یا کانفورا) به طور عمده تامین می شوند که عربیکا در ارتفاعات هزار تا دو هزار متر از سطح دریا و روبوستا در ارتفاع کمتر از هزار متر از سطح دریا رشد می کند.
انواع گونه های درخت قهوه انواع گونه های قهوه

شرایط رشد و کشت قهوه

امروزه قهوه تقریبا در همه امتداد کمربند قهوه رشد میکند. جایی نزدیک به خط استوا! عمر مفید این درخت ها ۲۰ تا ۳۰ سال است و نیاز به آب و هوای بارانی و گرم آفتابی دارد. انجماد سبب نابودی این درختان میشود. بهترین ارتفاع محل کشت برای عربیکا ها ۲۰۰۰ تا ۶۰۰۰ متر، دمای ۱۵ تا ۲۴ درچه سانتیگراد و ارتفاع محل کشت برای ربوستا کمتر از ۱۰۰۰ است که در دمای بین ۲۴ تا ۲۹ درجه سانتیگراد به خوبی رشد میکند منبع ایلیا

4.9/5 - (16 امتیاز)
گیاه قهوه چیست – گیاهشناسی قهوه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *