4/5 - (1 امتیاز)

تاریخچه اسپرسوساز قسمت دوم

واژه‌ی اسپرسو بیش از ۱۰۰ سال است که استفاده می‌شود و در این مدت نوآوری‌ها و اختراعات بسیاری در این زمینه از جمله در زمینه‌ی‌ اسپرسوسازها صورت گرفته است. در واقع پس از انقلاب کبیر فرانسه که در قرن هجدهم و در طول سالهای ۱۷۸۹ تا ۱۷۹۹ اتفاق افتاد، فرهنگ کافه و قهوه خوری در فرانسه و سراسر اروپا نهادینه شد. امروزه اسپرسو جزو پرمصرف‌ترین قهوه‌ها به شمار می‌آید.

تاریخچه اسپرسوساز قسمت دوم
قهوه سازاسپرسو سازهای پیستونی

مخترعی به نام کرمونیس در دهه‌ی ۱۹۳۰ طرحی را به دست آورد که می‌توانست از پیستون به جای بخار استفاده شود. این مخترع پس از طی مراحل نهایی ساخت قهوه ساز درگذشت. پس از فوت وی همسرش تحقیقات او را به چندین شرکت تجاری برد اما هیچ یک او را نپذیرفتند.

پس از جنگ جهانی دوم شخصی به نام آشیل گاگیا به سراغ همسر کرمونیس رفت و طرح های وی را بررسی کرد. سپس خود به کار مشغول شد و بر اساس تحقیقات قبلی کرمونیس اولین دستگاه اسپرسویی که اکنون همه میشناسیم و به آن علاقه داریم را ساخت.
تاریخچه اسپرسوساز قسمت دوم
قهوه ساز
گاگیا شروع به ارتقای کیفیت پیستون دستگاه خود کرد و برخی از مشکلات آن را حل کرد. دستگاه وی یک قهوه ساز دستی بود که با فشار آوردن به روی بستری از قهوه، باعث ایجاد اسپرسو می شد.

در سال ۱۹۴۷ گاگیا توانست فشار دستگاه خود را به قدری افزایش دهد که بیشترین فشار موجود در آن زمان بین دستگاه های اسپرسو بود. این فشار باعث ایجاد لایه‌ای کرمی رنگ روی قهوه شد که به کرما ( Crema ) معروف است. در آن زمان قهوه‌ای که به دست آمد آنچنان تازگی داشت که مردم باور نداشتند چیزی که می‌نوشند قهوه باشد!
تاریخچه اسپرسوساز قسمت دوم
نسل جدید اسپرسو ساز با پمپ‌های الکتریکی

قهوه ساز
دستگاه های اهرمی گاگیا هنوز هم در بیشتر کافه‌های دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند اما نسل جدیدی از اسپرسوساز در سال ۱۹۶۱ به بازارآمد که تحول عظیمی در دنیای اسپرسو ایجاد کرد. ارنست والنته ( Ernesto Valente ) دستگاه فائما ۶۱ ( Faema 61 ) را معرفی کرد که مزیت های زیادی نسبت به دستگاه های اسپرسو ساز قبلی داشت اما مهمترین آن استفاده از پمپ فشار الکتریکی در آن بود. پمپ الکتریکی دستگاه باعث شده بود دستگاه کوچک‌تر شود و دیگر نیاز به انرژی فیزیکی برای استفاده از آن نباشد. آب قبل از ورود به هد گروپ دستگاه توسط گرم کن ذغالی، داغ می‌شد، بنابراین باعث ایجاد کیفیت بهتر در قهوه‌ی به دست آمده می‌شد.
تاریخچه اسپرسوساز قسمت دوم
دستگاه های تعویض کننده‌ی گرما در مقابل دستگاه های دو بویلره

قهوه ساز
دستگاه هایی که قابلیت تعویض گرما را از نازل بخار به هد گروپ دارند دارای یک بویلر با دمای زیاد هستند که این دمای زیاد را مستقیما به نازل بخار منتقل می‌کنند اما برای تهیه ی اسپرسو، آب از طریق لوله‌ای مسی به سمت هد گروپ منتقل می شود. طول این لوله با دقت اندازه گیری شده است به صورتی که دمای آب در موقع رسیدن به هد گروپ کاملا مناسب باشد. دمای هد گروپ نیز توسط ترموسیفونی که به بویلر متصل است همیشه ثابت می ماند که باعث بهبود کیفیت قهوه می شود.
تاریخچه اسپرسوساز قسمت دوم
دستگاه های دارای دو بویلر ذاتا برای دو کار ساخته شده اند. یک بویلریا گرم کننده برای آب و یکی برای نازل بخار دستگاه. اولین نمونه ی صنعتی این دستگاه با نام لامارزوکو جی ۵ ( La Marzoco G5 ) بود. جی ۵ در دهه‌ی هفتاد میلادی به بازارآمد. بیشتر دستگاه های صنعتی اکنون از دو بویلر استفاده می کنند.

اسپرسو سازهای تمام اتوماتیک امروزی
تاریخچه اسپرسوساز قسمت دوم
قهوه ساز
امروزه انواع و اقسام قهوه سازهای اسپرسو طراحی و ساخته شده‌اند. از دستگاه‌های ارزان قیمت گرفته تا قهوه‌سازهای میلیونی. پس از طراحی قهوه‌سازهایی که تنها با پودر قهوه کار می‌کردند انواع جدیدی از اسپرسو ساز نیز به وجود آمدند. اسپرسو سازهای کپسولی و همچنین اسپرسو سازهایی که با استفاده از پد قهوه کار می‌کنند جزو نسل جدیدتر قهوه‌سازها به شمار می‌روند. همچنین قهوه‌سازهایی ساخته شده‌اند که قابلیت استفاده از این پودر، پد و کپسول را به طور همزمان دارند. اسپرسو سازهای همراه یا مسافرتی نیز بخش دیگری از تکنولوژی جدید برای ساخت قهوه‌سازها هستند. این اسپرسو سازها که دو نوع پرطرفدار آن مینی پرسو و هندپرسو هستند در سال‌های اخیر استفاده از آنها رو به افزایش رفته است. این اسپرسوسازها می‌توانند بدون شعله‌ی گاز یا استفاده از برق، اسپرسویی با کیفیت به شما ارائه دهند.
تاریخچه اسپرسوساز قسمت دوم

منبع:قهوه ایلیا

تاریخچه اسپرسوساز قسمت دوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *