4.5/5 - (2 امتیاز)

انواع روشهای تهیه فوم یا کف شیر
برای درست کردن بعضی از نوشیدنی ها، شما نیاز به فوم شیر “Foam milk” دارید. این فوم را می توانید به روش های مختلفی در خانه، بدون دستگاه یا با دستگاه تهیه کنید.

دستگاه اسپرسو ساز
به کمک مایکروفر
با کمک همزن
با کمک فرنچ پرس

روش اول: با دستگاه اسپرسوسازی دارای نازل بخار “steamwand” و دسته بخار “froth assistor”

دستگاه را روشن، دکمه “steam” را بزنید (بخار)، دماسنج را نیز داخل پارچ شیرتان بگذارید. شیر سرد را در پارچ بریزید، حال دسته بخار را به داخل شیر ببرید (سر آن کمی پایین تر از سطح شیر قرار گیرد). نازل بخار را باز کنید تا شیرتان شروع به کف کردن کند. در دمای (۶۵-۷۰) نازل را ببندید، اجازه ندهید دما بیشتر از ۷۰ درجه شود. این عمل به شما شیر با کف درشت تحویل می دهد.

اما:

کف ریز و مخملی کفی زیباتر است، حال چگونه باید کف ریز درست کرد؟

حفره کوچکی بر روی روی دسته بخار قرار دارد که هوا را برای ایجاد کف به شیر وارد می کند، اگر این حفره را به صورت (مماس) با سطح شیر قرار دهید کف ایجاد شده حالتی مخملی دارد. حال وقتی دماسنج درون شیرتان عدد ۳۷ را نمایان کرد دسته را کمی پایین تر ببرید، دما را تا (۶۵-۷۰) برسانید، وقتی دسته بخار به پایین تر از سطح شیر می رود، زمان کوتاهی باید آن جا قرار گیرد تا شیر نسوزد و مزه بدی به خود نگیرد.

در ضمن:

شیر سرد نیز به بهتر شدن کف کمک می کند(چون زمان کف دهی بیشتر است).
کف شیر اگر به خورد شیر برود کفی مطلوب تر از آن است که کف و شیر جدا از هم باشند.

ریختن شیر سرد در پارچ شیر شیر سرد را بریزید
ایجاد فوم شیر با دستگاه اسپرسوساز نازل را داخل پارچ قرار دهید
روش دوم، به کمک ماکروفر:

شیرسردتان را در شیشه ای دهانه گشاد بریزید، نصف شیشه را پرکنید تا هم خوب کف کند و هم فضای کافی برای ایجاد کف باشد، شیشه را به مدت ۳۰ ثانیه یا بیشتر به شدت تکان دهید، حال برای تثبیت کف ایجاد شده آن را به مدت ۳۰ ثانیه در ماکروفر با توان نسبتا بالا قرار دهید.
تکان دادن شیشه شیر فضایی را برای ایجاد فوم باقی گذارید
روش سوم:

شیر سردتان را در ظرفی بریزید، روی گاز قرار دهید و با همزن های دستی کوچک شروع به هم زدن کنید تا زمانی این کار را انجام دهید که دمای شیر به ۶۰ تا ۷۰ درجه برسد و نگذارید که جوش بیاید باز برای تثبیت کف ها، می توانید آن را در ماکروفر به مدت ۳۰ ثانیه با دمای نسبتا بالا قرار دهید.
ایجاد فوم شیر با همزن دستی چرخشی هم نزنید، از گوشه ای شروع کنید

برای اندازه گیری دمای شیر راه های تجربی نیز وجود دارد برای مثال، دست تان را به ظرف بچسبانید اگر سریعا داغ شد و نتوانستید دیگر روی ظرف نگه دارید دما بالا رفته و مناسب نمی باشد اما اگر دستتان را به ظرف چسباندید و چند ثانیه نگه داشتید و دیگر نتوانستید نگه دارید، دما مطلوب است.

حال کف های ایجاد شده با هر یک از روش ها را می توانید برای نوشیدنی تان استفاده کنید، یا کف را در گوشه ای از ظرف نگه دارید و شیر را بریزید و سپس کف، یا کف را با قاشق از روی آن بر دارید.

قهوه تازه کنیا – ۲۰۰ گرم

قهوه تازه کنیا – ۲۰۰ گرم
‎۲۲۵٬۰۰۰ریال

قهوه تازه عربیکا کنیا رست تیره، مناسب برای تهیه اسپرسو

بروز رسانی:
اما!!! کف دادن شیر توسط فرنچ پرس – روش چهارم:
تهیه کف شیر توسط فرنچ پرس درست کردن فوم شیر با فرنچ پرس

ایجاد فوم شیر با این روش نسبتا آسان است، در این روش کافی است دمای شیر را به حدود ۶۰ درجه سانتی گراد برسانید سپس شیر را داخل فرنچ پرس بریزید (به اندازه ای پر کنید تا فضا برای ایجاد فوم باقی بماند).

البته می توانید شیر سرد را درون فرنچ پرس بریزید و همراه با فرنچ پرس آن را در ماکروفر قرار دهید تا به دمای مورد نظر برسد.

حالا اهرم فرنچ پرس (اهرم مجهز به صافی) را بالا و پایین کنید تا صافی آن از شیر عبور کند.
تهیه کف شیر با فرنچ پرس چندین بار این کار را تکرار کنید تا…

تکرار این عمل باعث ایجاد فوم می شود بعد از این کار درب فرنچ پرس را برداشته و از فوم تان استفاده کنید. کاپوچینو و لاته از نوشیدنی هایی هستند که برای تهیه آنها نیاز به شیر کف داده شده دارید.
منبع:کافی استور

انواع روشهای تهیه فوم یا کف شیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *