3/5 - (1 امتیاز)

زمان مناسب برای نوشیدن قهوه

از زمانی که قهوه خود را در دنیای بشر جای داد ، عادت‌ها و علاقه‌های متفاوتی نسبت به این نوشیدنی محبوب ایجاد شد. برخی تمایل دارند قهوه خود را صبح زود و بعد از بیداری از خواب بنوشند ، برخی دیگر قهوه را در موقع خواب و قبل از رفتن به رخت خواب مصرف می‌کنند. هر شخصی بنا به علایق و ذائقه‌ی خود عادت هایی نسب به قهوه پیدا کرده است. شاید برای شما هم سوال باشد که واقعا بهترین زمان نوشیدن قههوه چه زمانی است . در این مطلب قصد داریم به چند نکته در این مورد بپردازیم .

چه زمانی برای نوشیدن قهوه مناسب تر است ؟

اگر شما صرفا قهوه را به عنوان یک نوشیدنی و برای تفریح و طعم آن می‌نوشید و برای شما هیچ اهمیتی ندارد که میزان کافئین و تاثیرات آن برای بدن شما چه مقدار هست ، می توانید از خواندن این مطلب دست بکشید ولی اگر برای شما میزان کافئین و تاثیرات قهوه مهم است و یا اینکه چه زمانی برای نوشیدن قهوه مناسب‌تر است تا شما را سرحال نماید، با ما همراه باشید…
زمان مناسب برای نوشیدن قهوه
اگر از آن دسته افراد هستید که صبح زود بلافاصله بعد از بیدار شدن به سراغ نوشیدن قهوه می‌روید تا با مصرف قهوه سرحال شوید ، دیگر این کار را انجام ندهید. زمانی که صبح از خواب بیدار می‌شوید سیستم داخلی بدن خود به خود در حال برنامه ریزی برای سرحال نمودن شما است و نوشیدن قهوه می‌تواند مضر باشد. در این زمان ، میزان کورتیزول بدن شما به حداکثر خود رسیده است پس به جای اینکه به طرف قهوه بروید ، دوشی بگیرید ، مسواک بزنید ، نرمش کنید و به زندگی روزانه خود بپردازید و تقریبا بعد از بیدار شدن از خواب به مدت یک ساعت صبر کنید و سپس قهوه نوش جان نمایید.

شاید با خود بگویید که اگر مقدار کورتیزول بدن بسیار بالا است و من کافئین نیز مصرف کنم حتما روزی فوق العاده خواهم داشت و بسیار سرحال و شاداب خواهم بود ولی حقیقت این است که کافئین و کورتیزول با یکدیگر همکاری نمی‌کنند و ممکن است مسئله جوابی عکس دهد.
زمان مناسب برای نوشیدن قهوه
موثرترین زمان نوشیدن قهوه

کافئین و کورتیزول مانند آب و آتش هستند و هیچ صمیمیتی با یکدیگر ندارند با وجود این که کافئین باعث افزایش سطح کورتیوزل بدن می‌شود. زمانی که در زمان آغاز روز و بعد از بیداری از خواب کورتیزول بدن به شدت در حال کارکردن برای سرحال نمودن بدن است ، در این حالت اگر قهوه مصرف شود ، کافئین تاثیر چندانی برروی بدن نخواهد گذاشت چرا که مورتیزول بدن در حد نهایی خود است.

چه زمانی برای نوشیدن قهوه مناسب تر است ؟

کورتیزول بدن انسان معمولا در ساعت ۱۲ الی ۱ بعد از ظهر و ۵:۳۰ الی ۶:۳۰ صبح در اوج خود قرار دارد ( البته این زمان در افراد مختلف می‌تواند متغیر باشد ) و مصرف قهوه در این زمان چندان تاثیری بر بدن انسان نخواهد داشت. بهتر این است که یک تا دو ساعت بعد از فروکش کردن مقدار کورتیزول بدن ، قهوه مصرف شود تا کافئین آن بتواند بهخوبی فعالیت نماید و بدن سرحال و شاداب شود .

میزان کافئین در قهوه

همانطور ک می‌دانیم میزان کافئین در قهوه به عوامل متعددی بستکی دارد که از آن جمله نحوه تهیه قهوه ، نوع قهوه ، نحوه فرآوری و… اشاره کرد. اما با این حال طبق اعلام سازمان بین المللی قهوه ( ICO ) ، قهوه تهیه شده توسط دستگاه‌های فیلتری اتوماتیک حاوی ۱۱۵ میلی‌گرم کافئین در هر ۱۴۰ گرم قهوه است این در حالی است که قهوه فوری حاوی ۶۵ میلی‌گرم در هر ۱۴۰ گرم قهوه است.

در روش‌های جوشی مانند فرنچ پرس در هر ۱۴۰ گرم قهوه تهیه شده ۸۰ میلی‌گرم کافئین وجود دارد. این مقادیر از فنجان به فنجان متغیر است و فقط این یک عدد میانگین می‌باشد.
زمان مناسب برای نوشیدن قهوه
تاثیرات فیزیولوژیکی کافئین

میزان تاثیرات کافئین بر سیستم عصبی اناسن بسته به مقادیر دوز مصرفی آن متغیر است و هرچه کافئین بیشتری مصرف شود تاثیر آن بیشتر خواهد بود. کافئین باعث مسدود شدن انتقال دهنده‌های عصبی به نام آدنوزین می‌شود. آدنوزین مسئول رساندن پیام در سیستم عصبی است که باعث می‌شود فرد احساس خستگی کند و فعالیت مغز آهسته شود.

زمانی که آدنوزین مسدود شود ، بدن شروع به تولید آدرنالین می‌کند. که ترشحات آدرنالین در بدن باعث افزایش ضربان قلب ، افزایش دمای بدن ، افزایش فشار خون و قند آن می‌شود.
زمان مناسب برای نوشیدن قهوه

حدودا ۱۵ تا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد که بعد از مصرف قهوه ، کافئین خون به بالاترن سطح خود برسد . کافئین حدودا نیمه عمری ۵ تا ۶ ساعته درون بدن دارد به این معنی که پنج یا شش ساعت طول می‌کشد تا میزان کافوین خون در بدن به نیمه برسد . بنابر این اگر شما در ساعت ۷ صبح قهوه با میزان ۲۵۰ میلی‌گرم کافئین مصرف کنید تا ساعت ۱ بعد از ظهر مقدار کافئنی موجود در بدن شما حدودا ۱۲۵ میلی‌گرم است. نیمه عمر کافئین برای افراد سیگاری فقط سه ساعت است و این دلیل نوشیدن و مصرف زیاد قهوه توسط افراد سیگاری است.

قهوه و بی خوابی

قهوه اگر در زمان نامناسب مصرف شود ممکن است باعث بی‌خوابی شود . زمانی که کافئین باعث مسدود شدن آدنوزین می‌شود بدن دیگر احساس خواب آلودگی نمی‌کند. شاید انسان به خواب فرو رود ولی این خواب کیفیت مناسب را ندارد و باعث نمی‌شود که انسان پس از بیدار شدن احساس شادابی نماید.
زمان مناسب برای نوشیدن قهوه
چه زمانی برای نوشیدن قهوه مناسب تر است ؟

نتیجه گیری

اول اینکه دیر وقت قهوه ننوشید. اگر ساعت ۱۰ شب به رخت خواب می‌روید ، باید در ساعت ۱۲ ظهر قهوه خود را مصرف کنید که بر اسا نیمه عمر کافئین در بدن ، در ساعت ۱۰ شب مقدار کافئین درون بدن شما به مقدار بسیار کمی تقلیل یافته باشد.

دوم اینکه میزان امن بدن خودرا بشناسید . به این معنی که بدانید مصرف چه مقدار قهوه برای شما مشکل ساز نخواهد بود و باعث تنش‌های عصبی ندر شما نخواهد شد. این مقدار برای افراد ممعمولی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌گرم در روز است. بی خوابی شدید یکی از مشکلات مصرف بیش از حد قهوه است.

در آخر به محض بیدار شدن از خواب قهوه مصرف نکنید. مطالعات نشان داده که مصرف قهوه بعد از یک تا دو ساعت بعد از بیدار شدن می‌تواند بهترین نتیجه را به شما بدهد.
زمان مناسب برای نوشیدن قهوه
چه زمانی برای نوشیدن قهوه مناسب تر است ؟

ساعات ۱۲ تا ۲ بعد از ظهر بهترین زمان برای نوشیدن قهوه و جلوگیری از بی‌خوابی و مشکلات بعد از آن است.

گیاهی به نام rutaecarpine که در ططب سنتی چینی استفاده می‌شده است می‌تواند میزان متابولیسم کافئین در بدن را افزایش دهد و در نتیجه کافئین زودتر از بدن خارج شود.

زمان مناسب برای نوشیدن قهوه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *