4/5 - (1 امتیاز)

قهوه و کافئین موجود در آن

کافئین قهوه
بسیاری از مردم قهوه را به خاطر انرژی‌زا بودن دوست ‌دارند. انرژی قهوه از کافئین آن به دست می‌آید و درصد هوشیاری و انرژی که به انسان می‌بخشد به میزان کافئین موجود در قهوه بستگی دارد. حال این سوال پیش می‌آید که کدام قهوه درصد کافئین بیشتری دارد ؟ نظریه‌های بسیاری دراین مورد دربین مردم رواج دارد اما آیا همه آنها صحیح است ؟ برای پی بردن به این موضوع با ما همراه باشید…
کافئین قهوه
قهوه در ذات خود کافئین بسیاری دارد اما برخی عوامل بر میزان آن تاثیر دارد. از جمله این عوامل میتوان به نوع قهوه ، رست قهوه و نحوه تهیه آن اشاره کرد.

تاثیر رست قهوه در میزان کافئین:

ابتدا به سراغ رست یا تفت قهوه می‌رویم. بسیاری از قهوه نوشان بر این باورند که هرچه قهوه رنگ تیره‌تر و یا دارک باشد میزان کافئین بیشتری در خود جای داده است. البته نوشیدنی تهیه شده از قهوه با درجه رست دارک ، غلیظ‌ و سنگین‌ خواهد بود اما میزان کافئین بسیار کمتری نسبت به قهوه با درجه‌ی رست روشن یا لایت دارد.
کافئین قهوه
قهوه به خودی خود دارای کافئین زیادی است و در زمان رست در اثر گرما مقادیری از کافئین خود را از دست می‌دهد و به عبارت دیگر کافئین قهوه میسوزد . حال هرچه این دما بیشتر و مدت زمان آن طولانی‌تر باشد کافئین بیشتری از قهوه کاسته می‌شود که این امر در قهوه‌های دارک مشهود است. عکس این امر هم صحیح است یعنی قهوه‌ با درجه رست روشن‌تر میزان کافئین بیشتری در خود دارد . در زمان حرارت دیدن قهوه ، میزان رطوبت و تراکم قهوه کاهش پیدا می‌کند. هرچه رطوبت و تراکم قهوه کمتر شود میزان کافئین نیز کمتر خواهد شد و هرچه رطوبت قهوه بیشتر باشد دانه تراکم بیشتری خواهد داشت و در نتیجه کافئین بیشتری نیز در دانه باقی خواهد ماند.

تاثیر روش تهیه در میزان کافئین:

تاثیر روش تهیه در میزان کافئین قهوه بسیار بیشتر از تاثیر درجه رست است. در زمینه‌ی تهیه قهوه یک اصل وجود دارد که می‌گوید هرچه زمان تماس قهوه با آب بیشتر باشد کافئین بیشتری در قهوه تهیه شده به وجود می‎آید.
کافئین قهوه
در این میان یک شات اسپرسو که حدود ۳۰ گرم قهوه تهیه شده است، حاوی ۴۰ کافئین است و این درحالی است که یک فنجان قهوه دمی ۳۵۰ گرمی ، حاوی ۱۲۰ میلی‌گرم کافئین است. اگر بخواهیم این دو قهوه ( اسپرسو و قهوه دمی ) را به میزان گرم به گرم مقایسه کنیم ، قهوه اسپرسو دارای مقادیر بیشتر کافئین است اما واقعیت این است که در هر بار استفاده یک شات اسپرسو ( ۴۰ گرم قهوه ) مصرف می‌شود و ولی قهوه دمی در حد یک فنجان ( ۳۵۰ گرم ) مصرف می‌شود پس بنابراین قهوه دمی میزان کافئین بیشتری دارد.
برای تهیه قهوه دم سرد معمولا ۱۰ ساعت زمان لازم است بنابراین زمان تماس قهوه با آب بسیار طولانی بوده که موجب افزایش بسیار زیاد کافئین در این نوع نوشیدنی می‌شود.

تاثیر نوع قهوه بر کافئین:

همانطور که می‌دانیم دو نوع قهوه ربوستا و عربیکا مصرف بیشتری دارند. در این میان قهوه ربوستا کافئینی حدود دو برابر قهوه‌های عربیکا دارد. همین امر باعث می‌شود قهوه ربوستا طعمی تلختر نسبت به نوع عربیکا پیدا کند.
در دنیا مصرف قهوه عربیکا به دلیل تلخی کمتر و عطر و طعم بیشتری که نسبت نوع ربوستا دارد بیشتر است. اما در ایران به دلیل ذائقه‌ی متفاوت بیشتر از قهوه ربوستا استفاده می‌شود. در ترکیبات قهوه‌های برند نی بیشتر قهوه عربیکا وجود دارد.
کافئین قهوه

نتیجه گیری:

اکنون که در مورد تاثیر عوامل مختلف بر میزان کافئین قهوه مطالبی فراگرفتیم بهتر است برای انتخاب و خرید قهوه مورد نیاز خود علاوه بر عطر و طعم قهوه به میزان کافئین آن نیز توجه کنید.

منبع:قهوه ایلیا

قهوه و کافئین موجود در آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *