3.8/5 - (19 امتیاز)

چگونگی تهیه کف شیر با استفاده از نازل بخار

همانطور که می‌دانید کف شیر یا فوم شیر به روشهای متعدد تهیه می‌شود و برای سرو قهوه های گوناگونی بکار می‌رود . از مزایا و معایب مصرف شیر با قهوه که بگذریم ، تولید کف شیر با استفاده از نازل بخار دستگاه اسپرسو ساز نکات خاص خود را دارد.

توصیه می‌شود از شیر حیوانی ، تازه ، کم چرب که در یخچال خنک شده است ، استفاده گردد. اگر چه شیر بدون چربی برای تولید کف شیر مناسب تر است ، اما شیر فاقد چربی ، طعم مناسب را در ترکیب با قهوه ایجاد نخواهد کرد ، لذا توصیه می‌شود از شیر با ۲ درصد چربی استفاده شود ، که هم از نظر سهولت درتولید کف شیر و هم از نظر طعم ، مناسب می‌باشد.
چگونگی تهیه کف شیر با استفاده از نازل بخار
مواد و تجهیزات لازم :

شیر تازه گاو
پیچر سرد و تمیز
دستگاه اسپرسو ساز
دماسنج
طرز تهیه کف شیر :
چگونگی تهیه کف شیر با استفاده از نازل بخار
به موقع شروع کنید .

زمان تولید کف شیر بسیار مهم است . مواردی مثل اولویت تهیه قهوه یا شیر و گرم کردن دوباره آن ، در سرو بعضی از قهوه ها بسیار حائز اهمیت است.

دستگاه اسپرسو ساز را روشن کنید .

امروزه شرکتهای بسیاری در دنیا مشغول به ساخت و ارائه تجهیزات مرتبط با صنعت قهوه هستند . به همین منظور دستگاههای اسپرسوساز متفاوتی با طرح ها ، رنگها ، تکنولوژیها و برندهای مختلف در بازار وجود دارد ، ولی برای تولید کف شیر همگی تقریبا کار مشابهی انجام می‌دهند ، پس شما می‌توانید با توجه به علاقه و توانایی مالی خو د اقدام به خرید دستگاه مورد نظر نمایید . به منظور آشنایی بیشتر با انواع دستگاههای اسپرسو ساز می توانید به فروشگاه قهوه ایلیا رفته و بخش اسپرسو ساز و کف ساز را مطالعه نمایید .

کلید بخار دستگاه اسپرسو ساز را روشن کنید .
چگونگی تهیه کف شیر با استفاده از نازل بخار
با زدن این کلید، بویلر دستگاه اقدام به تولید بخار می‌کند . زمانی که بویلر‌ اسپرسو‌ساز به اندازه کافی گرم شد ، کلید تولید بخار را بچرخانید . چند ثانیه تامل کنید تا از میزان مناسب بخار مطمئن شوید و آب موجود در نازل بخار نیز تخلیه شود . پس از این کلید تولید بخار را به حالت قبل بازگردانید . اینکار باعث می‌شود ، آب موجود در نازل بخار وارد شیر نشود و برای تولید کف شیر ، بخار آب تازه و گرم داشته باشید.

شیر را داخل پیچر ریخته و دماسنج را داخل آن قرار دهید .

مقدار شیر به نوع قهوه ای که شما قصد دارید سرو کنید بستگی دارد . برای کاپوچینو حداقل ۱۲۰ میلی‌لیتر شیر بخارزده شده و کف شیر لازم است . استفاده از شیر و کف شیر زیاد در سرو قهوه در ایتالیا بسیار مرسوم است و اگر قهوه ای در این کشور سرو شد که بیشتر طعم شیر داشت تا طعم قهوه ، تعجب نکنید .

پیچر را بصورت مورب زیر نازل بخار دستگاه اسپرسوساز قرار دهید .
چگونگی تهیه کف شیر با استفاده از نازل بخار
سر نازل بخار را به مقدار متوسط و معقول وارد پیچر کنید. اگر اندازه ورود سرنازل به داخل شیر به درستی انجام شود ، فوم متراکم تر و یکنواخت‌تری تولید می‌شود . تولید کف شیر یک فرآیند تدریجی و زمان بر است ، اگر از بی حوصلگی پیچر را پایین بیاورید ، حبابهای بزرگتری تولید می‌شود و کف شیر از یکنواختی خارج می‌گردد . پس صبور باشد و عجله نکنید .

پیچ دستگاه را بچرخانید تا بخار وارد شیر شود ، پس ازمدتی تولید کف شیر شروع می‌شود .

دقت کنید که پروسه تولید کف شیر را بین دمای ۶۰ تا ۶۵ درجه سانتیگراد ( ۱۵۰ تا ۱۵۵ درجه فارنهایت ) متوقف کنید . ورود بخار آب به داخل مایع شیر و افزایش همزمان دمای شیر ، تولید کف شیر می‌کند .

نکته قابل توجه در مورد پیچرها این است که مدلهایی از آنها وجود دارند که دارای دماسنج هستند و نیازی به دماسنج مجزا برای اندازه گیری دمای شیر ندارند .
چگونگی تهیه کف شیر با استفاده از نازل بخار
اکنون کف شیر شما آماده است ، از آن لذت ببریدو آن را به قهوه خود اضافه کنید .

نکاتی برای حرفه ای شدن :

استفاده از شیر پر چرب نه تنها تولید کف شیر را با مشکل مواجه می‌کند بلکه در ترکیب با قهوه ، طعم مناسب را ایجاد نخواهد کرد .
اگر شما نیاز به کف شیر بیشتری دارید ، می‌توانید روش بالا را تکرار نمایید و باید به این نکته توجه داشته باشید که انتخاب میزان شیر به طرز تهیه قهوه مورد نظر شما و حجم پیچر شما بستگی دارد ، پس ریختن بیش از اندازه شیر داخل پیچر بدلیل افزایش حجم شیر شما را دچار مشکل می‌کند .
بخار آب برخی از اسپرسو‌سازهای حرفه ای آنقدر پرفشار و پرحرارت است که پیش از آنکه دماسنج به دمای مورد نظر برسد ، شیر داخل پیچر را به دمای مطلوب می‌‌رساند ، لذا در صورت استفاده از این نوع دستگاهها ، ۱۰ درجه پیش از آنکه دماسنج دمای ۶۵ درجه سانتیگراد را نشان دهد ، بخارساز دستگاه را خاموش کنید.
چگونگی تهیه کف شیر با استفاده از نازل بخار
پیش از ریختن کف شیر داخل فنجان ، پیچر را کمی تکان دهید تا حبابهای هوای بزرگی که در کف شیر وجود دارد از آن خارج شود .

منبع:قهوه ایلیا

چگونگی تهیه کف شیر با استفاده از نازل بخار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *