3.9/5 - (8 امتیاز)

آشنایی با دستگاه اسپرسوز ساز کنتی

اسپرسوز ساز کنتی
صنعت قهوه دنیای بسیار بزرگی است که هر روزه با تولید و عرضه‌ی محصولات جدید و متنوع متحول می‌شود. دستگاه‌های کنتی با ساختاری مدرن و ویژگی‌های منحصر به فرد توانسته است در این دنیای بزرگ و پیچیده به موفقیت‌های بزرگی دست یابد. در این جا به چندین ویژگی اسپرسوسازهای کنتی خواهیم پرداخت.

۱- قابلیت استفاده از فنجان بلند

دستگاه های اسپرسو ساز کنتی ورژن Tall Cup می‌باشند. به این معنی که فاصله دهانه خروجی پورتافیلتر (Spout) تا سینی دستگاه ۱۶۵ میلی‌متر است. این ویژگی شما را قادر می‌سازد به صورت مستقیم درون انواع ماگ و لیوان بیرون بر عصاره گیری کنید.
اسپرسوز ساز کنتی
در دستگاه های معمولی ارتفاع دهانه پورتافیلتر تا سینی ۸۰ میلی‌متر است، در نتیجه فقط فنجان اسپرسو زیر دهانه پورتافیلتر جای می‌گیرد و برای سرو نوشیدنی هایی مانند موکا یا امریکانو در ماگ یا لیوان، باریستا مجبور است ابتدا درون فنجان کوتاه عصاره گیری کرده و سپس اسپرسو را به ماگ یا لیوان بیرون‌بر منتقل نماید. این کار علاوه بر وقت گیر بودن، دمای اسپرسو را نیز به شدت کاهش می‌دهد.

۲- اندازه گیری اتوماتیک

دستگاه های اسپرسو ساز شرکت کنتی Volumetric یا به اصطلاح رایج «اتوماتیک» (Automatic) هستند. این ویژگی شما را قادر می‌سازد با توجه به نوع درجه آسیاب قهوه مقدار آب مورد نیاز برای عصاره گیری مطلوب خود را تنظیم نموده و به حافظه دستگاه اسپرسو ساز کنتی بسپارید. با دستگاه های اسپرسو ساز کنتی برای تهیه یک شات اسپرسو مطلوب، تنها کاری که باید انجام بدهید فشردن یکی از دگمه‌های دستگاه است و پس از آن دستگاه اسپرسو ساز کنتی بعد از عبور مقدار آب مورد نظر شما، جریان آب را قطع می‌کند.
اسپرسوز ساز کنتی
در دستگاه های نیمه اتوماتیک (Semi-Automatic) برای هر مرتبه عصاره گیری باریستا باید بعد از عبور مقدار آب مورد نظر و رسیدن به عصاره گیری مطلوب جریان آب را قطع کند که این امر مسلما ممکن است روی عصاره گیری مطلوب اثر منفی بگذارد.

۳- کنترل کننده‌ی دما

سیستم تنظیم دمای اغلب دستگاه های اسپرسو ساز موجود در بازار از نوع ترموستاتیک است. ترموستات های مکانیکی دستگاه های اسپرسو ساز از نظر تکنولوژی بسیار قدیمی هستند و از دقت بالایی برخوردار نیستند و به همین سبب نوسان دما و در نتیجه آن فشار این نوع دستگاه اسپرسو ساز ها بسیار زیاد بوده و این امر روی کیفیت اسپرسوهای سرو شده تأثیر مستقیم می‌گذارد. از طرفی تنظیم ترموستات دستگاه های اسپرسو ساز کار آسانی نبوده و برای دسترسی به ترموستات دستگاه اسپرسو ساز باید سقف دستگاه باز شود. بعد از باز کردن سقف دستگاه شما قادر خواهید بود درجه ی ترموستات را که شبیه یک پیچ است تنظیم نمایید. مشکل دیگر این دستگاه ها این است که این تنظیم دقت چندانی ندارد. به عبارت دیگر شما تنها می توانید دمای آب درون بویلر را گرم تر یا سرد تر کنید. اما نمی توانید بدانید دمای آب درون بویلر روی چه دمایی تنظیم شده است.
اسپرسوز ساز کنتی
بر خلاف دستگاه های اسپرسو ساز قدیمی موجود در بازار کلیه دستگاه های اسپرسو ساز کنتی از سیستم کنترل حرارت PID بهره می‌برند.
کنترل کننده PID (به انگلیسی: PID Controller) مخفف عبارت Proportional Integral Derivative Controller یک کنترل کننده پیشرفته با الگوریتم کنترل بازخوردی است. این کنترل کننده ها مقدار خطا Error بین خروجی فرآیند (PV) و مقدار ورودی مطلوب (SP) را محاسبه می‌کنند. هدف کنترل کننده PID به حداقل رساندن خطا با تنظیم ورودی های کنترل فرآیند است.
PID از سه قسمت مجزا به نام های Proportional (تناسبی)، Integral (انتگرال گیر) و Derivative (مشتق گیر) تشکیل شده که هرکدام از آنها سیگنال خطا را به عنوان ورودی گرفته، با انجام عملیات مورد نظر بر روی داده تلاش می کنند مقدار خطا را به صفر برسانند تا در نتیجه دمای سیستم به دمای تنظیم شده توسط کاربر (Set Point) برسد.
اسپرسوز ساز کنتی

فواید استفاده از سیستم کنترل کننده PID در دستگاه اسپرسو ساز کنتی:

تنظیم دمای بویلر به آسانی و با استفاده از دگمه های دستگاه قابل انجام است.
کاربر می تواند در هر لحظه دمای بویلر را بر روی نمایشگر دستگاه ببیند و با دقت درجه‌ی سانتیگراد دمای بویلر را تنظیم کند.
به واسطه کنترل کننده PID، نوسان دما در دستگاه های اسپرسو ساز کنتی بسیار کمتر از دستگاه های اسپرسو ساز ترموستاتیک موجود در بازار است. در نتیجه دما و فشار ثابت برای عصاره گیری در اختیار باریستا بوده، طعم اسپرسوی سرو شده نوسان نخواهد داشت.
به عبارت دیگر نوسان دمای بویلر دستگاه های ترموستاتیک ممکن است حتی به ۱۰ درجه سانتیگراد برسد، اما نوسان دمای بویلر دستگاه های دارای کنترل کننده PID نظیر دستگاه های اسپرسو ساز کنتی ماکزیمم ۱ درجه‌ی سانتیگراد خواهد بود.
اسپرسوز ساز کنتی

۴- پیش دم

قبل از اینکه Pre-Infusion یا پیش دم را توضیح دهیم لازم است در مورد پدیده Channeling (کانال کردن) بدانیم. در یک سیستم پر فشار مانند پروسه عصاره گیری اسپرسو در دستگاه های اسپرسو ساز، سیال (در اینجا آب داغ) تلاش می‌کند از مسیری که کمترین مقاومت در برابر خروج آن وجود دارد خارج شود.
اسپرسوز ساز کنتی

درون قهوه موجود در سبد پورتافیلتر به چند دلیل ممکن است کانال به وجود بیاید:

بی کیفیت بودن دستگاه آسیاب قهوه و یا کند بودن تیغه آن:

در صورتی که دستگاه آسیاب قهوه شما بی کیفیت باشد و یا تیغه های آسیاب شما کند و فرسوده شده باشد، قهوه آسیاب شده از نظر درجه ی آسیاب یکنواخت نبوده و ذرات ریز و درشت با تفاوت اندازه بیش از حد درون سبد پورتافیلتر شما وجود خواهد داشت. در این صورت مکان یا مکان هایی که تجمع ذرات درشت قهوه در آنجا بیشتر است به صورت کانال عمل کرده و آب با فشار از مجرای ایجاد شده خارج می شود و با تمام قهوه درون سبد پورتافیلتر درگیر نمی‌شود.
اسپرسوز ساز کنتی

کج بودن تمپ باریستا:

حتی حرفه ایی ترین باریستا ها نیز ممکن است در تمپ کردن خطا کرده و تمپ صاف و یکنواختی نداشته باشند. در این حالت آب پر فشار از قسمتی از سبد پورتافیلتر که ارتفاع قهوه در آن کمتر است خارج شده و با تمام قهوه موجود در سبد پورتافیلتر درگیر نمی‌شود.

وجود ترک یا سوراخ در بستر قهوه درون سبد پورتافیلتر:

این مورد به دلیل Level یا همسطح نکردن قهوه درون پورتافیلتر ممکن است به وجود بیاید. در این حالت نیز آب از ترک یا سوراخ به وجود آمده به سرعت عبور کرده و تمام قهوه درون سبد پورتافیلتر درگیر نمی‌شود.
توجه به این نکته ضروری است که پیدایش کانال در قهوه درون پورتافیلتر در اکثر مواقع یک اتفاق میکروسکوپیک بوده و با چشم قابل رویت نیست. از این گذشته حتی با رعایت کردن تمام موارد فوق باز هم امکان کانال کردن قهوه درون پورتافیلتر از بین نمی‌رود.
در اکثر دستگاه های اسپرسو ساز موجود در بازار هنگامی که شما دگمه‌ی عصاره گیری دستگاه را می‌فشارید، پمپ شروع به کار کرده و آب با فشار ۹ بار به بستر قهوه درون پورتافیلتر وارد می‌شود. شوک ایجاد شده از این افزایش فشار ناگهانی باعث می‌شود اثر نامطلوب کانال کردن تشدید شده، مجاری ایجاد شده عریض تر شوند، آب از مجراهای ایجاد شده خارج شود، با تمامی قهوه درون پورتافیلتر درگیر نشده، عصاره گیری مطلوبی به دست نیاید.

راه مقابله با پدیده کانال کردن و به دست آوردن یک عصاره گیری مطلوب و یکنواخت چیست؟

اینجاست که قابلیت پری اینفیوژن دستگاه های اسپرسوساز کنتی به کمک باریستا می آید.
پری اینفیوژن در دستگاه های اسپرسو ساز کنتی به دو صورت اتفاق می افتد:
روشی که در آن X میلی‌لیتر آب به صورت آهسته و مداوم در مدت Y ثانیه به بستر قهوه اضافه می‌شود تا فشار Z را در مدت Y ثانیه به وجود بیاورد. بعد از Y ثانیه پمپ شروع به کار کرده و فشار به ۹ بار می‌رسد.
روشی که در آن X میلی‌لیتر آب با فشار آب شهر (۲ تا ۳ بار) در مدت Y ثانیه به بستر قهوه اضافه می‌شود. بعد از Y ثانیه پمپ شروع به کار کرده و فشار به ۹ بار می‌رسد.
مرحله پری اینفیوژن یا پیش دم سبب می شود ذرات قهوه درون سبد پورتافیلتر قبل از اینکه پمپ شروع به کار کند و فشار ۹ بار به قهوه درون پورتافیلتر وارد شود، دم کشیده و به سبب آن ذرات قهوه منبسط شوند. در منافذ، کانال‌ها و ترک‌های موجود در سبد قهوه از بین بروند. از این رو بعد از انجام پری اینفیوژن و هنگام شروع به کار پمپ، آب با تمامی قهوه درون پورتافیلتر درگیر شده و به صورت یکنواخت از قهوه درون پورتافیلتر عبور می‌کند.
به عبارت ساده تر، نتیجه پری اینفیوژن در دستگاه اسپرسوساز، یک عصاره گیری یکنواخت و مطلوب از قهوه است
کلیه دستگاه های اسپرسو ساز شرکت کنتی دارای قابلیت Pre-Infusion و Soft Infusion بوده و می توانید بهترین عصاره گیری را با دستگاه اسپرسو ساز کنتی داشته باشید.

۵- صرفه جویی در مصرف انرژی

کلیه دستگاه های اسپرسو ساز کنتی مجهز به سیستم اکو مد (حالت صرفه جویی در مصرف انرژی) هستند.
اگر تجربه کافه داری داشته باشید حتما می دانید در ساعات کاری کافه، زمان هایی وجود دارند که کافه‌ی شما خلوت است. با این حال احتمال مراجعه مشتری و دریافت سفارش قهوه منتفی نیست. در این حالت خاموش کردن دستگاه اسپرسو ساز به علت زمانبر بودن آماده به کار شدن مجدد دستگاه منطقی نیست. روشن نگاه داشتن دستگاه نیز به معنی مصرف بی‌رویه و بی بهره انرژی و پرداخت هزینه‌ی بالای برق مصرفی کافه است.

چاره چیست؟

دستگاه های Heat Exchanger کنتی مانند مدل های NL، CC100، X-One و X-One TCi دارای تکنولوژی اکو مد (حالت صرفه جویی در مصرف انرژی) هستند. این سیستم در صورت فعال شدن، دمای آب درون بویلر اصلی را از ۱۲۰ درجه سانتیگراد به ۶۰ درجه سانتیگراد تقلیل می‌دهد. این کار باعث می شود مصرف انرژی دستگاه تا ۶۰% کاهش یابد. در صورت نیاز به روشن شدن مجدد، دستگاه در کمتر از ۱۰ دقیقه آماده به کار خواهد شد. در دستگاه های مولتی بویلر کنتی مانند Monte Carlo و ۶۰ شما قادر هستید هر کدام از بویلرها را به صورت مجزا در حالت اکومد قرار دهید و یا حتی بویلر را به صورت مجزا خاموش کنید.

۶- شستشوی خودکار

کلیه دستگاه های اسپرسو ساز کنتی دارای سیستم شستشوی خودکار هستند. اگر تجربه کار در کافه را داشته باشید، از دردسرهای شستشوی دستگاه در پایان شیفت کاری آگاه هستید.
در دستگاه های اسپرسو ساز کنتی، تنها با فشردن همزمان دو دگمه، دستگاه وارد حالت شستشو شده، مراحل شستشوی هدگروپ، لوله ها و شیرهای دستگاه به صورت استاندارد و خودکار انجام می شود.

۷- نمایشگر

تمامی دستگاه های اسپرسو ساز کنتی دارای صفحه نمایش (Display) می باشند. این صفحه نمایش دیجیتال علاوه بر نمایش اطلاعات مورد نیاز باریستا مانند مدت زمان عصاره گیری (Shot Timer)، درجه حرارت بویلر، تاریخ، زمان و نظیر آن، انجام تنظیمات دستگاه را نیز بسیار آسان می‌کند. علاوه بر اطلاعات فوق، به واسطه‌ی صفحه نمایش دستگاه اسپرسو ساز کنتی، باریستا یا مدیر کافه می‌تواند اطلاعاتی نظیر تعداد کل اسپرسوهای تهیه شده با دستگاه، تعداد دفعات استفاده از نازل آب داغ، حجم آب مصرفی دستگاه از زمان نصب و هشدار زمان تعویض یا شستشوی فیلتر آب دستگاه اسپرسو ساز را دریافت کند.
همچنین در صورت بروز خطا یا مشکل در عملکرد دستگاه اسپرسو ساز کنتی، صفحه نمایش دستگاه پیغام خطای مربوطه را نمایش می‌دهد تا تعمیرکار بتواند به راحتی از مشکل به وجود آمده آگاه شده و اقدام به رفع آن نماید.
اسپرسوز ساز کنتی

۸- کیفیت محصول

تمامی دستگاه های اسپرسو ساز کنتی از ۰ تا ۱۰۰ در کارخانه این شرکت در موناکو در جنوب فرانسه و با نظارت سختگیرانه مهندسان این شرکت تولید می‌شوند و پس از عبور از آزمون های دشوار قسمت کنترل کیفیت شرکت کنتی، منطبق بر استانداردهای اتحادیه اروپا در اختیار کافه های بیش از ۱۷۰ کشور دنیا قرار می‌گیرند.
اسپرسوز ساز کنتی

۹- گارانتی و خدمات پس از فروش

به باور ما مهمترین ویژگی‌ایی که دستگاه های اسپرسو ساز کنتی را از رقبای خود متمایز می‌سازد، گارانتی و خدمات پس از فروش حرفه‌ایی این برند است.
کنتی ایران مفتخر است که با جذب نیروهای متخصص و اعزام آنها به فرانسه جهت شرکت در دوره های تعمیرات فنی و تخصصی دستگاه های اسپرسو ساز شرکت کنتی، توانسته است بهترین خدمات پس از فروش را به مشتریان خود در ایران عرضه کند.
قطعات یدکی تمامی مدل‌های دستگاه های اسپرسو ساز کنتی به صورت روتین با هر بار سفارش دستگاه‌ها از اروپا وارد شده و در انبارهای شرکت دپو می‌شوند تا در صورت نیاز در اختیار خریداران محترم قرار گیرند.
دستگاه های اسپرسو ساز کنتی فرانسه با برگه ضمانت یک ساله دارای هولوگرام شرکت کنتی تقدیم مشتریان می‌شود. علاوه بر یک سال گارانتی، شرکت کنتی به جهت جذب رضایت مشتریان ۱۰ سال خدمات پس از فروش را برای دستگاه های اسپرسو ساز کنتی در نظر گرفته است.

آشنایی با دستگاه اسپرسوز ساز کنتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *