4/5 - (1 امتیاز)

اصطلاح های صنعت قهوه و کافی شاپی :

آیا با اصطلاحات مورد استفاده در صنعت قهوه و کافی شاپی آشنا هستید؟ اسیدیته، آروما، شات، رست، به چه معنی است؟ Café چیست؟ می خواهید کافه تاسیس کنید؟ نیاز به اصطلاحات مورد استفاده در کافه دارید؟ این اصطلاحات مکررا در صنعت قهوه و همچنین در مطالب کافی استور مورد استفاده قرار گرفته، ندانستن این اصطلاحات درک مطالب و حتی کمی نوشیدن قهوه را سخت تر می کند، و البته اصطلاحات بسیاری در این صنعت وجود دارند که به فارسی برگردانده نشده است.
دیکشنری قهوه شما چه کلماتی در ذهن دارید؟

در این مطلب تعدادی از مهمترین اصطلاحات ترجمه و در جدول زیر آورده شده است. البته این مطلب به صورت هفتگی بروزرسانی می شود و کلمات بیشتری در آن قرار می گیرد. برای توضیحات بیشتر، برخی اصطلاحات به صفحه مربوطه لینک شده است.

 

قهوه تازه برزیل رست تیره، مناسب برای تهیه اسپرسو

انگلیسی فارسی توصیف
Acidity اسیدیتی – اسیدیته اسیدیته یک ویژگی مثبت در قهوه، که هیچ ارتباطی با اسید ندارد و به ترشی، شرابی، میوه ای یا تند و تیزی قهوه اشاره دارد. در قهوه اسیدهایی وجود دارد که طعم های مختلفی اعم از مرکباتی را یاد آوری می کند. قهوه های تیره تر اسیدیته کمتری دارند. و اسیدیته قهوه با ذخیره دانه سبز کاهش می یابد.
Affogatto آفوگاتو ترکیبی بسیار جذاب از اسپرسو و بستنی
Americano آمریکانو نوشیدنی که از ترکیب آب با اسپرسو بدست می آید
Aroma رایحه آروما به عطر یا بوی قهوه تازه دم آوری شده اشاره می کند. این عطر و بو می تواند گلی یا وانیلی باشد توجه داشته باشید عطر با طعم متفاوت است. حس چشایی ما فقط قابلیت درک مزه های اصلی (ترش، شیرین، شور، تلخ) را دارد. و با کمک حس بویایی است که طعم و عطری مانند وانیل را درک خواهیم کرد.
AfterTaste عطر و طعم بعد از نوشیدن همان طور که از نامش پیداست به طعم و عطر بعد از چشیدن قهوه در دهان اشاره می کند. Aftertaste یا Finish می تواند شکلاتی، سوخته، یا تنباکویی باشد و با طعم و عطر فعلی حاضر در فنجان متفاوت باشد.
Arabica عربیکا همانطور که سیب نوع قرمز و زرد و سبز دارد قهوه نیز دارای چند گونه است. عربیکا یکی از دیگر گونه های قهوه است که عطر بیشتر و کافئین کمتری نسبت به ربوستا دارد.
Balance تعادل – متعادل کردن بالانس یا متعادل به قهوه ای گفته می شود که همه خصوصیت های آن (عطر و طعم،غلظت، پس مزه) به طور یکسان باشد و خصوصیت قالب در آن وجود نداشته باشد.
َBitter تلخی تلخی به همان معنی لقوی است که در زبان انگلیسی وجود دارد. کافئین و موارد دیگری در قهوه هستند که سبب تلخی قهوه می شود. هر چه برشتگی قهوه تیره تر باشد تلخی بیشتر می شود. اما ممکن است زیاد بودن تلخی قهوه سبب زننده بودن آن شود.
Body بدنه بادی یا بدنه به سنگین بودن و غنی بودن و غلظت بیشتر داشتن قهوه اشاره می گند. بادی سه حالت لایت مدیوم و فول (Light, Medium, Full) دارد. که به همراه Ballance , AfterTaste جز مهمترین ویژگی های قهوه است.
Barista متصدی بار-کافی من کلمه ای ایتالیایی به معنی متصدی بار است. کسی که نوشیدنی های قهوه را به صورت تخصصی تهیه و سرو می کند. در ایتالیا یک باریستا هم قهوه و هم نوشیدنی های الکلی سرو می کند.
Bready نان به معنی عطر و بویی شبیه نان یا غلات داشتن, قهوه های کمتر برشته شده که ممکن است رایحه ای شبیه نان داشته باشد.
Bright تیز و روشن اشاره به طعم تند و تیز خوشایند قهوه دارد. همچنین ممکن است به صورت قهوه ای که اسیدیته شراب گونه دارند نیز توصیف شود.
Briny نمکی طعم نمکی که اغلب بدلیل ادامه دادن حرارت دهی بعد از دم آوری ایجاد می شود. قهوه ی دم شده ای که یک شب روی شعله مانده باشد, طعمی این چنین دارد.
Buttery کره مانند اشاره به حس کره ای و چربی، روغن قهوه داخل فنجان یا دانه دارد.
Café قهوه قهوه به زبان فرانسوی
Caffee قهوه قهوه به زبان ایتالیایی
Caffeine کافئین ماده ای سفید رنگ، تلخ و بی بو است که در قهوه، چای و نوشیدنی های انرژی زا یافت می شود. کافئین سوخت ساز بدن را دچار تغییراتی می کند که ممکن است سبب تمرکز بیشتر، فعالیت بیشتر و لاغری شود.
Caramelly کاراملی عطر و طعمی شبیه به کارامل که از حرارت دیدن (در مرحله برشته کردن)، قند موجود در قهوه تشکیل می شود. اغلب به صورت کاراملی یا آب نباتی توصیف می شود.
Carbony کربن طعم و رایحه ای مانند غذای سوخته یا چوب سوخته دارد. از این اصطلاح برای رست های تیره تر در عملیات کاپینگ قهوه استفاده می شود که آن را سوخته یا دودی هم می نامند.
Chocolaty شکلاتی طعم و عطر شکلات-کاکائویی قهوه که می تواند تلخ یا شیرین باشد.
Citrus مرکبات عطر و طعمی مرکبات مانند، البته اگر گیلاس قهوه را در ذهن بیاورید عطر و بوی پرتقال یا گریپ فروت و لیمو در قهوه عجیب نیست.
Clean تمیز این اصطلاح به قهوه ای داده می شود که از هر گونه ویژگی بد و تندی زننده به دور باشد و عطر و طعم مطبوع داشته باشد.
Chemex کمکس ابزاری شبیه به ساعت شنی که با کمک فیلتر کاغذی در آن قهوه تهیه می کنند.
Cortado کورتادو نوشیدنی اسپانیایی که از ترکیب شیر و اسپرسو تشکیل می شود.
Complex پیچیده به قهوه هایی که عطر و طعمی غنی داشته باشد اشاره می کند. عطر و طعمی همه فن حریف. لایه های عطری و طعمی گوناگون. البته این ویژگی می تواند در یک نوع دانه قهوه تک خواستگاهی باشد اما می توان از ترکیب کردن قهوه های تک خواستگاه با یکدیگر به طور کامل به آن دست یافت.
Con Panna کن پانا ترکیب جذاب دیگری از اسپرسو، این بار در کنار خامه
Cappuccino کاپوچینو ترکیب اسپرسو با شیر که در چهار مدل کاپوچینو، کاپوچینوی خشک، کاپوچینوی خشکِ خشک، کاپوچینوی تر ارائه می شود.
Cupping چشیدن قهوه عملیاتی برای به درست آوردن ویژگی ها و خصوصیات دانه قهوه، چشیدن . سنجش قهوه
Clever کلور ابزاری شبیه به مخروط یا قیف که وظیفه اش دم آوری قهوه است.
Crust پوسته لایه ی معلق شده از پودر قهوه که روی فنجان قهوه در آزمون کاپینگ وجود دارد.
crema کرم فوم قهوه ای کمرنگی که روی فنجان اسپرسو را می پوشاند.
Decaffeinated بدون کافئین به قهوه ای که کافئین آن گرفته شده باشد.
Doppio دوپیو – اسپرسو دبل تشکیل شده از دو شات اسپرسوی ۲۵ تا ۳۰ میلی گرمی
Earthy خاکی یکی دیگر از ویژگی های عطری قهوه که به خاک تازه خیس شده و مرطوب اشاره دارد. این ویژگی را می توان در قهوه اندونزی مشاهده کرد.
Espresso Machine اسپرسوساز دستگاهی برقی که با بخار آب سرو کار دارد و مسئولیت تهیه اسپرسو برای شما به عهده این دستگاه است.
Espresso اسپرسو یکی از نوشیدنی های قهوه است که طعم تلخی دارد و نسبتا غلیظ است. در نگاه اول بسیار کم به نظر می رسد. از ترکیب اسپرسو با شیر، خامه و بستنی و … نوشیدنی های بسیاری می توان تهیه کرد.
Ferment ترش – مخمری اشاره به عطر و طعمی مخمری و ترشی زننده درون قهوه دارد. این مشکل از زمان جداسازی گیلاس قهوه به وجود می آید.
Fresh تازه اشاره به قهوه تازه برشته شده و یا تازگی و عطر و طعم زنده قهوه دارد.
Flat یکنواخت قهوه ای بدون عطر و طعم
Floral گلی کمی عطر گلی مانند از گل هایی چون یاسمن و قاصدک
Fine خوب یک قهوه خوب قهوه ایست که از نظر اسیدیته، بادی و … خوب باشد.
French press فرنچ پرس ابزاری استوانه ای و قوری مانند، برای تهیه قهوه فرانسه

Press pot, Plunger Pot
Fruity میوه ای اشاره به عطر و طعم میوه ای قهوه دارد، عطر مرکبات و توت ها
Full به معنی کامل و پر رایحه ای از تجمع چمن یا سبزه چیده شده, گیاهان برگ سبز, دانه های سبز و میوه کال(نارس) دارد. طعم ترشی دارد و دانه های قهوه کم رست شده و کم خشک شده و یا آسیب دیده هستند که این یک خصیصه منفی در طعم است.
مانند: Full body
Grassy گیاهی و سبز نشان دهنده ی ویژگی های قوی قهوه مثل اسیدیته,بدنه,طعم و عطر قهوه میباشد.

مانند: Full body
Grind آسیاب کردن یا آسیا کردن دانه ی قهوه که تقریبا ۱۲ سایز مختلف آسیاب کردن وجود دارد.
Green beans دانه قهوه سبز دانه قهوه سبز قهوه ایست که هنوز به مرحله برشته کردن نرسیده است و رنگی سبز دارد.
Instante Coffee طعم فوری به قهوه ای که از خصیصه طعمی ضعیف و کم جان برخوردار است
Latte art لاته آرت ترکیب متفاوت دیگری از اسپرسو با شیر که روی آن اشکال مختلفی نقش می دهند.
Light سبک نشان دهنده ی ویژگی ای ظریف از نظر اسیدیته و بدنه و عطر میباشد
Lungo لانگو نوشیدنی که از ترکیب آب با اسپرسو تهیه می شود.
Macchiato ماکیاتو ترکیب اسپرسو با شیر و کف شیر این نوشیدنی را تشکیل می دهد.
Medicinal دارویی بوی دارو یا ید, طعم دارویی با مقادیر ید که میتواند از خشک شدن گیلاس قهوه روی شاخه ی درخت ناشی شود, طعم دارو با مخلوط کردن با قهوه های دیگر مخفی نمی شود. وجود این طعم و عطر در قهوه خصیصه ای منفی است
Malty غلات، جو رایحه ای از جو,معمولا با غلات و تست با هم استفاده میشوند این سه با هم طعم و رایحه حبوبات را توصیف میکنند که از حبوبات رست داده شده( شامل ذرت رست داده شده,جو و گندم),عصاره ی جو, نان تازه پخته شده یا تست شده تشکیل میشود
Mellow خوش طعم، دلپذیر متعادل و ملایم, بدون مزه و پس مزه ی قوی. رست متوسط, عربیکایی که کم رشد کرده باشد, طعم خاصی است که از ترکیب نمک با قند در قهوه ایجاد میشود و به طور کلی طعم ملایمی دارد.
Mild خفیف و ملایم ملایم, به قهوه ای با بدنه ی ملایم و اسیدیته و شیرینی متعادل و فاقد تلخی یا ترشی گفته می شود.
Moldy کپک، فاسد طعم کپک, طعم کپک مانند در قهوه که به دلیل نگهداری در شرایط بد ایجاد میشود. این طعم کپکی در قهوه میتواند به شرایطی که در طی تمیز کردن و جداسازی پوست قهوه به وجود می آید نیز بستگی داشته باشد, این طعم از خصایص منفی قهوه محسوب می شود,
Musty کهنه، کثیف و ترشیده کپک زده, رایحه ی کپک مانند در قهوه که به دلیل جذب مواد آلی موجود در کپک های قهوه توسط روغن موجود در قهوه و یا در طی فرآیند خشک کردن دانه های قهوه به وجود می آید. اغلب به دلیل فرایند خشک شدن نامناسب و یا کم و همچنین کهنه شدن دانه ی سبز قهوه به وجود می آید.
Nutty آجیلی آجیلی, طعم و رایحه تشکیل شده از اجیل تازه،معمولا قهوه های آمریکای جنوبی طعم اجیلی دارند. توجه کنید چشندگان قهوه از اصطلاح آجیلی زمانی که قهوه طعم و رایحه ی آجیل فاسد یا بادام تلخ دارد, استفاده نمی کنند.
Oily چرب، روغنی چرب, اصطلاحی که برای قهوه هایی که طعم چرب بو داده شده و یا روغنی مانند دارد گفته می شود. این اصطلاح برای عطر و طعم چربی فاسد به کار نمیرود
Oniony پیازی خصیصه ی عطری و طعمی پیاز مانند, به دلیل استفاده ا, آب های راکد در فراوری و جداسازی گیلاس قهوه (در روش خیساندن) به وجود می آید. در این روش توجه میشود که از آب های بازیافتی استفاده نشود.
Papery کاغذی خصیصه طعمی قهوه که از بسته بندی قهوه در بسته های کاغذی یا استفاده از فیلتر کاغذی کم کیفیت حین دم آوری قهوه ناشی میشود.
Past crop محصول گذشته قهوه ای محصول سال های گذشته, برای قهوه هایی که بیش از ۱ سال از انبار شدن آنها میگذرد از اصطلاحات (( محصول گذشته)), ((محصول قدیمی)),((قدیمی)) یا (( کهنه و پیر))استفاده میشود. این نوع قهوه دارای طعم های چوبی, کاهی یا علف خشک مانند و اسیدیته ی پایین است.
Potato سیب زمینی قهوه ای با عطر و طعم سیب زمینی خام
Pulpy مغزی و خمیری، پالپ طعم و عطر تند و قوی و میوه ای مانند ناشی از پوست گیلاس قهوه که در مرحله ی فرآوری قهوه بر روی دانه ی قهوه به جا می ماند.
Quakery – طعم بادام زمینی مانندی که از تهیه کردن دانه های نارس یا کم رشد کرده ی قهوه ایجاد میشود.
Red eye چشم قرمز فنجانی از قهوه دریپ کافی و اسپرسو، به آن شات تاریکی یا باز کننده چشم نیز می گویند.
Rich غنی قهوه ای با بدنه ی کامل به همراه عطر و طعم و مزه ی کاملا خوش آیند به وجود می آید
Ristretto ریسترتو ریسترتو نیز نام یکی دیگر از نوشیدنی های بر پایه اسپرسو است. این نوشیدنی حجمی برابر ۱۵تا ۲۰ گرم دارد.
Roast برشته کردن رست کردن یا برشته کردن، فرآیندی است که قهوه طی آن از حالت سبز رنگ به رنگ های دارچینی قهوه ای و قهوه سوخته تبدیل می شود. برشته کردن قهوه تاثیرات فیزیکی و درونی در دانه ایجاد می کند که انواع مختلفی نام گذاری می شود.

Light City, Half City, Cinnamon Roast,Regular Roast, American Roast, City Roast, Breakfast Roast,Full-City Roast, After Dinner Roast, Vienna Roast,French Roast, Italian Roast, Espresso Roast, Continental Roast, New Orleans Roast, Spanish Roast
Rubosta ربوستا ربوستا گونه دیگری از دانه قهوه است، ربوستا پر کافئین تر تلخ تر و کم عطر تر است.
Siphon سایفون ابزاری شبیه به لوازم آزمایشگاهی برای تهیه قهوه است که از یک حباب بزرگ و شعله فیتیله ای تشکیل شده است.
Single Origion تک خواستگاه قهوه ای که فقط برای یک کشور و یک منطقه باشد. مخلوط از چندین شهر یا کشور نباشد.

Straight Coffee
Strong قوی به قهوه ای با ویژگی های غنی با بدنه ای کاملا پر گفته می شود.
Sweet شیرین بیانگر یک طعم ملایم و نرم و میوه ای قابل تشخیص در نوک زبان
Turkish Coffee قهوه ترک به قهوه ای که با ابزاری به نام ایبریک یا (جذوه – ابزاری شبیه شیر جوش) تهیه می شود که در کشور ترکیه مرسوم است. این قهوه را با نام قهوه ارمنی نیز می شناسند.
قهوه و خنده
منبع: کافی استور

اصطلاح های صنعت قهوه و کافی شاپی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *