4/5 - (1 امتیاز)

کلاژن درواقع پروتئینی متراکم، نامحلول و الیافی است که در استخوان ها، عضلات، پوست و تاندون ها یافت می شود. ازنظر وزن، یک سوم پروتئین بدن را کلاژن ها تشکیل می دهند که ازنظر نوع ممکن است با یکدیگر متفاوت باشند. باوجود میزان بالای کلاژن در بدن، اینکه متوجه شوید هرروز یک یا چند فنجان مهارکننده تولید کلاژن را با لذت می نوشید و یک قدم به پیری نزدیک تر می شوید، می تواند یک خبر وحشتناک باشد. قهوه نابودگر کلاژن است. لازم به ذکر است که قهوه یا بهتر است بگوییم کافئین، کلاژن را از بین نمی برد، بلکه مانع از تولید آن می شود. اما نه به طور کامل، زیرا کلاژن فراوان ترین پروتئین موجود در بدن است. البته نیازی نیست که از قهوه وحشت کنید، زیرا کربوهیدرات های تصفیه شده و شکری که روزانه مقدار زیادی از آن را به صورت دست ودل بازانه مصرف می کنیم نیز همین جنایت را در بدن ما انجام می دهند

قهوه و پوست

دکتر آناناند گریا، متخصص پوست و مو می‌گوید: “تاثیر‌پذیری پوست‌های مختلف متفاوت است در نتیجه چگونگی تاثیر کافئین بر پوست بسیار گسترده خواهد بود.”

شایان ذکر است که مقادیر زیاد کافئین باعث افزایش کورتیزول که هورمون استرس شناخته می‌شود خواهد شد، که این موضوع می‌تواند باعث افزایش آکنه و سایر شرایط پوستی مانند پسوریازیس و اگزما شود.

از سوی دیگر بر اساس برخی تحقیقات، آنتی اکسیدان های موجود در قهوه اثر فوق العاده ای بر روی سلامت پوست دارد و با پیری زودرس پوست که بر اثر آلودگی ،گرما و نور ایجاد می شود مبارزه می کند.

قهوه دارای خاصیت ضد تورم و التهاب است و به عنوان اسکراب بدن استفاده می شود و پوست را روشن می کند.

مصرف متعادل قهوه سبب سفت شدن پوست و جلوگیری از چین و چروک و افتادگی آن می شود.

همچنین قهوه برای رفع سلولیت و کاهش دانه های رنگی روی پوست مفید است.

به طورکلی، پروتئین ها وقتی در معرض دماهای بالا یا محلول های اسیدی و قلیایی قرار می گیرند، غیرطبیعی می شوند و ساختار آن ها کمی تغییر می کند. این مهم است، زیرا پپتیدهای کلاژن معمولاً با قرار دادن پوست حیوانات در محلول اسیدی یا قلیایی برای آزادسازی کلاژن ساخته می شوند. سپس، پوست ها در آب با دمای ۸۸ درجه سانتی گراد پخته می شوند تا بیشتر پپتیدهای کلاژن استخراج شوند. این بدان معنی است که مکمل های کلاژن موجود در بازار به صورت غیرطبیعی یا کمی هضم شده هستند که این باعث بهبود جذب آن ها در دستگاه گوارش می شود.

بنابراین، اگر پروتئین های کلاژن در معرض دمای بالا قرار بگیرند، فرآیندی به نام تخریب رخ می دهد که باعث شکسته شدن بیشتر پروتئین می شود. در این مرحله، پروتئین ممکن است عملکرد مدنظر را نداشته باشد و به عبارت دیگر، مکمل را بی فایده کند. اما خبر خوب را از ما بشنوید؛ نتایج یک مطالعه نشان داده اند که تخریب اولیه پروتئین های کلاژن در دمای ۱۵۰ درجه سانتی گراد رخ می دهد. حال اینکه قهوه به طورمعمول در دمای ۹۰-۹۶ درجه سانتی گراد دم می شود (یعنی از محدوده دمایی ذکرشده پایین تر است). به این ترتیب، معجون قهوه و پودر مکمل کلاژن شما نجات پیدا کرده است! مادامی که قهوه شما در هنگام افزودن مکمل کلاژن زیر ۱۵۰ درجه سانتی گراد باشد، بعید است کیفیت پودر تحت تأثیر قرار بگیرد.

قهوه و پوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *