4.7/5 - (3 امتیاز)

نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل قهوه را نزدیک ساعت خواب‌تان ننوشید. زیرا مدت زمانی که از تاثیر کافئین کاسته و اثرش کم‌رنگ می‌شود، زمانی حدود سه تا پنج ساعت طول می‌کشد. همچنین هشت تا چهارده ساعت زمان می‌برد تا تمامی اثرات کافیئن از بدن خارج شود. در نتیجه نوشیدن قهوه در ساعات پایانی روز و در زمان نزدیک به خواب‌تان باعث خواهد شد تا شما در خوابیدن دچار مشکل شوید. جالب است بدانید براساس برخی از مطالعات کافئین می‌تواند به خواب راحت شما نیز کمک کند.

Adenosine هورمونی است که فعالیت بدن را کاهش داده و به شما کمک می‌کند تا احساس آرامش داشته باشید. در واقع پس از مصرف قهوه ، واکنش متقابلی بین Caffeine و Adenosine اتفاق می‌افتد .هنگامی که کافئین وارد بدن می‌شود ، فعالیت این هورمون متوقف می‌شود اما بعد از چند ساعت بدن برای جبران این کمبود شروع به تولید بیشتر Adenosine می‌کند .

زمان قهوه

 

بنابراین هنگامی که کافئین از بدن خارج می‌شود ، مقدار زیادی از هورمون‌های Adenosine که برای مقابله با کافئین تولید شده است در بدن باقی می‌ماند . این مقدار زیاد هورمون‌های خواب‌آور و آرامش‌بخش در بدن شما باعث می‌شود که احساس آرامش بیشتری به شما دست داده و احساس خواب‌آلودگی کنید.

جالب است که هرچه مقدار مصرف قهوه بیشتر باشد بدن نیز برای مقابله با ورود کافئین تعداد بیشتری از هورمون‌های آرام‌بخش را تولید می‌کند و این باعث ایجاد حالت خواب آلودگی بیشتری در شما می‌شود.

ین ۱۲ ظهر تا ۱ بعد‌از‌ظهر و ۵‌:۳۰ تا ۶‌:۳۰ غروب هم دیگر ساعاتی هستند که مقدار کورتیزول بدن افزایش می‌یابد که بهتر است در این ساعات نیز از نوشیدن کافئین خودداری شود. اگر به این فکر می کنید باز هم بیشتر نیاز به افزایش هشیاری دارید

تحقیقات نشان می‌دهند نوشیدن قهوه قبل از ورزش کردن، توانایی لازم برای انجام ورزش‌های طولانی‌تر و سخت‌تر را فراهم می‌کند. ولی نوشیدن قهوه پس از ورزش نیز خالی از لطف نیست! اگر بعد از ورزش قهوه بنوشیم، درد عضلانی ناشی از ورزش کاهش می‌یابد و همچنین مصرف کافئین همراه با یک نوع کربوهیدرات مثل موز، غذای مورد نیاز عضلات را فراهم می‌کند.
بهتر است قهوه را به صورت ناشتا مصرف نکنید زیرا قهوه خاصیت اسیدی دارد که ترشحات معده را تحریک می‌کند. همچنین مصرف قهوه‌ی ناشتا در طولانی مدت باعث ورم معده، سوزش‌معده‌ یا حتی زخم معده می‌شود
صبح‌ها (بین ساعات ۸ و ۹) کورتیزول بدن بیشترین مقدار را دارد. کورتیزول تنها مربوط به هورمون استرس نیست بلکه با میزان هشیاری بدن نیز مرتبط است. بنابراین اگر در این ساعات از روز که میزان هشیاری بدن در بالاترین میزان قرار دارد قهوه بنوشیم، مقدار انرژی و هشیاری اضافه‌ای را که از کافئین دریافت می‌کنیم، هدر داده ایم.
پس نوشیدن قهوه در اول صبح تاثیر زیادی روی سطح هشیاری ندارد.

زمان خوردن قهوه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *