4.3/5 - (3 امتیاز)

شکفت قهوه ( Blooming )

شکفت قهوه ( Blooming ) یکی از مراحل دم کردن قهوه می‌باشد . درست کردن یک قهوه خانگی که بتواند رقیب خوبی برای آنچه که در مکان‌های عمومی ، سرو می شود ، باشد ، کار بسایر ساده ایست .

لازمه به دست آوردن یک قهوه خوب و با کیفیت و با طعم و مزه عالی به جای یک نوشیدنی بد طعم و با کیفیت پایین توجه به یک سری نکات در مورد قهوه است که یکی از مهم‌ترین آنها شکفت قهوه نام دارد .

چه چیز باعث شکفت قهوه ( Blooming ) می‌ شود ؟

شکفت قهوه توسط فرایند رست ایجاد می شود . تمامی مواد ارگانیک به محض گرم شدن از خود مواد شیمیایی مخصوصا دی اکسید کربن آزاد می‌کنند .
در فرایند رست به تدریج تمامی گازها آزاد می‌شوند که به گاززدایی معروف است .
با آسیاب کردن دانه ها ، گازهای محبوس شده در آن با سرعت بیشتری آزاد می‌شوند . و این مقدار در تماس با آب داغ بیشتر هم خواهد شد . و با سرعت دی اکسید کربن خود را از دست می‌دهد و باعث ایجاد شکفت قهوه می‌شود .
شکفت قهوه ( Blooming )
آزاد سازی گازها را می‌توان به خوبی در فرایند شکفت قهوه مشاده کرد ، درست زمانی که با آب داغ تماس پیدا می‌کند پف کرده و به بالا می‌آید .
گازهای پیشین اکنون با سرعت بیشتری آزاد می‌شوند . فشار به خارج و دفع آب که بر اثر بیرون آمدن ترکیبات فرار به وجود می‌آید باعث ارتقای عطرو طعم قهوه می‌شود .
به این پدیده تلاطم یا توربولنس ( turbulence ) نیز گفته می‌شود . اگر آب واکنش مناسبی با قهوه های آسیاب شده نداشت آزاد سازی گاز ضعیف بوده است و باید صبر کرد تا قهوه فضای لازم برای نفوذ آب را فراهم کند .

زمان رست و آسیاب قهوه و تاثیر آن بر شکفت:

آزاد سازی یا ازدست دادن دی اکسید کربن به محض انجام فرایند رست شروع می‌شود و تا چند هفنه بعد ادامه دارد . در حالی که بیشتر گازها در همان هفته اول آزاد می‌شوند ما درصدد حفظ گازها و ترکیبات فرار قهوه هستیم چرا که باعث بهتر شدن طع و عطر قهوه می‌شوند . نکته ی حائظ اهمیت این است که به محض آسیاب ، سرعت آزاد سازی این گاز ها بیشتر می‌شود و این دقیقا همان دلیلی است که بیشتر علاقه مندان به قهوه و کافه ها تمایل دارند قهوه را درست قبل از مصرف آسیاب نمایند .

نحوه بسته بندی قهوه و تاثیر آن بر شکفت:

عوامل دیگری نیز در از دست دادن گازها موثر هستند و بسته بندی و نگهداری قهوه نقش به سزایی در این مورد ایفا می‌کند .

بسیار از علاقه‌مندان به قهوه از بسته بندی های مهر و موم شده برای نگه‌ داری دانه های قهوه خود استفاده می‌کنند . برای این کار دو نظریه وجود دارد :

اول استفاده از گازهای آزاد شده برای ایجاد فشار داخل محفظه که باعث کاهش آزاد‌سازی گازهای بیشتر می‌شود .
شکفت قهوه ( Blooming )
دوم شامل استفاده از یک دریچه‌ی یک طرفه بر روی بسته بندی است که باعث می‌شود گازها خارج شوند ولی هیچ هوایی به داخل نفوذ نکند .

البته رستر ها معمولا برای بسته بندی قهوه های تازه از این نوع دریچه ها در بسته بندی های خود استفاده می‌کنند .

عوامل موثر دیگر بر شکفت قهوه ( Blooming ):

دمایی که در آن دانه ها نگهداری می‌شوند . گرمای بیشتر به معنی آزاد سازی گاز بیشتر است .
رطوبت هوا در زمان نگهداری . رطوبت کمتر به معنی آزاد سازی گاز بیشتر است . البته رطوبت بیشتر نیز باعث رشد قارچ و کپک می‌شود بنابراین باید رطوبت مناسبی به کار برد .
سختی دانه ها . سفت و سخت بودن دانه ها به معنی تراکم بیشتر گاز برای یافتن راه به بیرون است .
درجه‌ی رست . درجه‌های رست کردن قهوه تاثیر قابل توجهی بر شکفت آن دارد . درجه ی بسیار دارک و دارک تاثیر بیشتری بر آزاد سازی گاز کمتر نسبت به مدیوم دارک بر همان قهوه دارد .
اصل و نسب . قهوه ها در مناطق مختلفی رشد می‌کنند که دارای آزاد سازی گاز متفاوتی هستند .

چگونه شکفت قهوه ( Blooming ) به دست می‌آید ؟

پدیده شکفت قهوه به ریختن آب داغ بر روی قهوه ی آسیاب شده و مرطوب شدن بعد از یک یا دو دقیقه (بسته به مراحل اولیه قهوه ) اطلاق می‌شود .
به تعداد علاقه مندان به قهوه ، تکنیک برای ایجاد شکفت آن وجود دارد که به چند روش آن اشاره می‌کنیم .

شکفت در قهوه ساز های نسل سوم:

اضافه کردن ۴۰ یا ۸۰ گرم آب داغ ( نه در حال جوش ) به قوه ی آسیاب شده و مخلوط کردن دورانی آن از طرف دیواره ظرف به مرکز .

شکفت در دستگاه فرنچ پرس:

به آرامی‌مقادیر آب گرم را بر روی قهوه آسیاب شده ( که درجه ی آن زبر باشد ) بریزید . شما شاهد ایجاد کف در محفظه ی فرنچ پرس خواهید بود .
بعد ازگذشت ۱۵ تا ۲۰ ثانیه کف را با قاشق بردارید تا مطمعن شوید تمامی قهوه با آب تماس داشته است .
شکفت قهوه ( Blooming )

شکفت قهوه ( Blooming ) با استفاده از دستگاه های فیلتری اتوماتیک:

کار خود را با گذاشتن فیلتر در سبد قهوه ساز آغاز کنید . بهتر است از فیلتر های با کیفیت استفاده کنید چرا که ضریب اطمینان از عدم نفوذ تفاله به نوشیدنی شما را بالا می‌برد .
قدم بعدی اضافه کردن قهوه ی تازه رست و آسیاب شده و بعد اضافه ی کردن آب – به قدری که فقط قهوه نم دار شود .
بعد از مدت ۴۵ تا ۹۰ ثانیه دکمه قهوه ساز خود را بزنید .

منبع:قهوه ایلیا

شکفت قهوه ( Blooming )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *