5/5 - (6 امتیاز)

قهوه اسپشالیتی چیست

۴۸ درصد مردم آمریکا بر این باورند که قهوه‌ی مصرفی آنها از نوع قهوه اسپشالیتی است. اما آیا این حقیقت دارد ؟ واقعا قهوه اسپشالیتی چیست و تفاوت آن با دیگر قهوه ها در کجاست ؟

به سراغ متخصصینی می رویم که در عرصه ی قهوه از کشت تا رست فعالیت دارند و از آنها این سوال را خواهیم پرسید .
قهوه اسپشالیتی چیست
تعریف فنی قهوه اسپشالیتی

قبل از اینکه نظرات متخصصین را برای شما بازگو کنیم نگاهی اجمالی به تعریف فنی قهوه اسپشالیتی می اندازیم .

تمامی قهوه ها می توانند برحسب ازمایشی امتیازی تا ۱۰۰ به دست آوردند. به این آزمایش کاپینگ می گویند. طبق سازمان قهوه اسپشالیتی ، قهوه ی عربیکایی که امتیازی بالاتر از ۸۰ به دست آورد را قهوه اسپشالیتی می نامند.

قهوه باید توسط متخصصین کاپینگ بررسی و امتیازدهی شود . ناخالصی و معایب درون یک نمونه ی قهوه میتواند به مقادیر زیادی ازکیفیت آن بکاهد.

قهوه اسپشالیتی چیست
آیا قهوه اسپشالیتی فقط شامل دانه می شود ؟

هربرت پنالوزا ، مدیر کیفی حدود ۵۷۵ کافه در کلمبیا براین عقیده است که تولید کنندگان قهوه باید به یک سری موارد برای ارتقای کیفیت قهوه توجه نمایند. از آنجایی که قهوه نباید هیچ عیبی داشته باشد ، درخت قهوه در ابتدا باید به خوبی کاشته شود و در موقع مناسب و مقرر برداشت محصول صورت بگیرد. همچنین باید به نحوه ی فرآوری قهوه و سپس انبار کردن آن نیز بسیار توجه کنند .

در سال ۲۰۰۹ ریک راین هارت مدیر اجرایی سازمان قهوه اسپشالیتی آمریکا به طور رسمی اعلام کرد که قهوه ی اسپشالیتی چیزی فراتر از تولید و فرآوری قهوه است. او در مطلبی که در سایت رسمی این سازمان منتشر کرد نوشت : نتیجه ی نهایی به هیچ یک از خواص قهوه به تنهایی مربوط نمی باشد و این زنجیره ای از خواص است که نتیجه ی نهایی را مشخص می نماید و باید تعریفی مجزا در هر برهه از زمان برای قهوه اسپشالیتی بیان کرد.
قهوه اسپشالیتی چیست

امروزه استاندارد هایی برای تشخیص قهوه اسپشالیتی وجود دارند که در آن به نحوه ی دم کردن، کیفیت اسپرسو، مهارت باریستا و رست کننده توجه می شود.

کارلوس دلاتوره یکی از بزرگترین کافه داران مکزیک می گوید : در تمامی مراحل از دانه گرفته تا فنجان باید همه ی گام ها به خوبی انجام شود و در کنار کیفیت دانه خام اقدامات بعدی نیز به درستی صورت بگیرند .
قهوه اسپشالیتی چیست
قهوه اسپشالیتی و نسل سوم قهوه

حتما در مورد کافه های نسل سوم و یا کافه های قهوه اسپشالیتی در گوشه و کنار شهر چیزی شنیده اید. این دو واقعا چه ارتباطی با یکدیگر دارند ؟

کریس شاکمن مدیر عامل شرکت فایو الفنت برلین این دو را اینگونه توصیف می کند : فیلمی را تصور کنید ، تصاویری که می بینید قهوع اسپشالیتی و سینمایی که در آن هستید نسل سوم قهوه است.
قهوه اسپشالیتی چیست
این تعریف کمی گیج کننده است پس برای درک بهتر به سراغ شخص دیکری خواهیم رفت.

ویکتور دوبای یکی از شرکای تجاری قهوه بین بروس مثالی ساده تر برای ما بیان کرد : نسل سوم قهوه حرکتی است که می تواند به قهوه ای که مینوشید معنی ببخشد .شما می توانید بفهمید که قهوه در کجا کشت شده ،کشاورز آن چه کسی بوده و از چه فرایندی برای فرآوری آن استفاده شده است و در کل تمامی داستان پشت سر خود را به ما می گوید.

قهوه اسپشالیتی چیست
قهوه اسپشالیتی و نسل سوم الزاما همیشه با هم نیستند ولی می توانند به خوبی یکدیگر را تکمیل نمایند. اگر قهوه ای با امتیاز ۸۶ در دست داشته باشیم و آن را دم نماییم و مشتری بدون اینکه بداند چه داستانی در پشت این قهوه نهفته است، دیگر چه اهمیتی دارد که این قهوه چقدر خوب باشد.

تعاریف قهوه اسپشالیتی

شما ممکن است تعاریف بسیاری از قهوه اسپشالیتی شنیده باشید. و این به ما ثابت می کند که قهوه از چه اهمیتی در تمامی فرهتگ ها و کشور های مختلف برخوردار است.

برای بیشتر مردم قهوه اسپشالیتی فقط یک نوع قهوه ی خوب است. اما به طور قطع نظرات متعددی در پشت یک قهوه ی خوب وجود دارد. و در این میان نحوه ی کشت ، فراوری و دم کردن قهوه بسیار مهم است. در واقع می توان گفت که کشورهای مختلف تعریف هایی متفاوت نسبت به قهوه اسپشالیتی دارند.

قهوه اسپشالیتی چیست

در نهایت ممکن است تعاریف متعدد و پیچیده ای از قهوه اسپشالیتی به گوشمان برسد اما در آخر تمامی آنها در تلاش برای تولید قهوه ای مناسب و با کیفیت خلاصه می شود . و تمامی کارهایی که کشاورزان برای ارتقای کیفیت، چشنده ها برای تشخیص بهترین کیفیت ، رسترها روش های متعددی برای رست قهوه و باریستا ها نهایت سعی خود را برای تولید قهوه ای مرغوب انجام می دهند همه و همه در تلاش برای رسیدن به یک هدف که همان کیفیت مطلوب و جلب رضات مشتری است، هستند .

منبع:قهوه ایلیا

قهوه اسپشالیتی چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *