4.9/5 - (30 امتیاز)

قهوه فوری یا نسکافه چیست ؟

امروزه قهوه فوری ( نسکافه ) در بین کشورهای دنیا بسیار مرسوم شده است . به طوریکه که ۵۰ درصد از مصرف قهوه‌یبیشتر کشورهای دنیا را در برگرفته است . تهیه و آماده کردن قهوه‌ی فوری نسبت به قهوه‌ی معمولی بسیار آسان‌تر ، ارزان‌تر و ساده‌تر است .

جهت خرید قهوه با ۰۹۱۲۰۸۹۷۵۰۵ تماس حاصل بفرمایید

همانطور که می‌دانیم قهوه برای سلامتی مفید است . آما آیا این فواید در قهوه‌ی فوری نیز نهفته است ؟

در این مطلب سعی در توضیح درمورد قهوه‌های فوری داریم .

قهوه فوری یا نسکافه چیست ؟

نسکافه یا همان قهوه فوری در سال ۱۹۰۷ اختراع شد . اولین شرکت سازنده آن شرکت نستله ( Nestle ) است که محصول خود را با نام تجاری نسکافه ( Nescafe ) تولید و به بازار ارائه کرد و به سرعت به یکی از پرطرفدارترین محصولات غذایی تبدیل شد و دقیقاً به همین دلیل مردم بجای استفاده از واژه‌ی قهوه فوری از نسکافه استفاده می کنند. نسکافه در واقع همان قهوه‌ی دم شده است که طی فرآیندی به شکل پودر در می آید و برای آماده شدن نیازی به قهوه جوش ندارد و با حل کردن کمی از آن در یک فنجان آب جوش،آماده نوشیدن است . قهوه فوری بیشتر برای آن دسته از مصرف کنندگان است که فرصت کافی برای آماده سازی قهوه را ندارند . این نوع قهوه در آغاز مخالفان جدی در میان طرفداران قهوه داشت ، چراکه قهوه نوشان حرفه ای معتقد بودند طعم و عطر واقعی این نوشیدنی در بسته بندی های قهوه فوری از دست می‌رود ، اما امروز با پیشرفت فن آوری تولید قهوه فوری ، دیگر فاصله میان‌ کیفیت این دو نوع قهوه به کلی از میان رفته و حتی قهوه فوری طرفداران بیشتری پیدا کرده است ، چراکه این نوع قهوه معمولا پس از آسیاب ، پروسه تولید را طی می‌کند و در حقیقت به نوعی پرورده و خوش طعم می‌ شود . قهوه فوری به دو حالت کلاسیک و گلد تولید می‌شود که قهوه‌ی کلاسیک به جهت طعم سنگین‌تر از گلد است .

در واقع قهوه فوری ( نسکافه ) نوعی قهوه است که از عصاره‌ی قهوه‌ی خشک شده تهیه می‌شود . عصاره‌ی قهوه به وسیله‌ی دم کردن پودر قهوه به دست می‌آید . درست شبیه زمانی که قهوه‌ی معمولی دم می‌شود اما با کمی غلظت بیشتر .

بعد از دم شدن قهوه ، آب و پودرهای آن از یکدیگر جدا می‌شوند . در کل دو راه برای تهیه‌ی قهوه‌ی فوری وجود دارد .

خشک کردن افشانی ( Spray-drying ) : در این روش قهوه به داخل هوای داغ پاشیده می‌شود . این کار باعث خشک شدن سریع قطرات می‌شود و آنها را به پودر یا تکه‌های کوچکتر تبدیل می‌نماید .
قهوه فوری یا نسکافه چیست ؟
خشک کردن انجمادی ( Spray-drying ) : قهوه در این حالت بعد از منجمد شدن به تکه‌های کوچکتر تبدیل می‌شود .سپس در دمای پایین و در خلاً خشک می‌شوند .

قهوه فوری یا نسکافه چیست ؟
در هردو روش عطر و طعم و کیفیت قهوه حفظ می‌شود . مرسوم ترین روش درست کردن قهوه‌ی فوری برای نوشیدن ، اضافه کردن دو قاشق چای‌خوری از آن به یک فنجان آب داغ است . میزان غلظت آن نیز به راحتی با اضافه کردن مقادیر آن قابل تنظیم است .

آنتی‌اکسیدان و مواد مغذی در قهوه‌های فوری

قهوه تنها منبع غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها در زنجیره‌ی غذایی جدید است . آنتی‌اکسیدان‌ها دلیل بیشتر فواید قهوه در بدن هستند . قهوه‌ی فوری نیز مانند قهوه‌ی معمولی سرشار از آنتی اکسیدان‌هاست . طبق یک بررسی مشخص شد که میزان آنتی‌اکسیدان‌های قهوه‌های فوری بیشتر از قهوه‌ی معمولی است . اگرچه یک فنجان قهوه‌ی فوری دارای ۴ کالری ، و مقادیر کمی پتاسیم ، منیزیم و ویتامین ۳B است .

قهوه فوری ( instant coffee ) نسکافه
کافئین کمتر قهوه فوری

کافیین محرک‌ترین ماده‌ی موجود در جهان است و قهوه بزرگترین منبع آن است . مزان کافئین موجود در قهوه‌ی فوری کمتر از قهوهی معمولی است . به طوری که در یک فنجان آن ۳۰ تا ۹۰ میلی‌گرم کافئین وجود دارد و این درحالی است که در یک فنجان قهوه‌ی معمولی حدود ۷۰ تا ۱۷۰ میلی‌گرم کافئین وجود دارد .
قهوه فوری یا نسکافه چیست ؟
به دلیل حساسیت برخی افراد نسبت به ازدیاد کافئین ، شاید بهتراست که قهوه‎ی فوری را برای نوشیدن انتخاب کنند . همچنین قهوه‌ی فوری‌ی بدون کافئین نیز وجود دارد .

مقادیر بیش از حد کافئین باعث عصبانیت ، کاهش خواب ، بی قراری ، ناراحتی معده و تپش قلب می‌شود .

قهوه فوری ( نسکافه )
آکریل‌آمید بیشتر

آکریل‌آمید ماده‌ی مضر شیمیایی است که در بیشتر موادی که انسان‌ها در روز با آن تماس دارند ، از جمله سیگار ، غذاها و لوازم بهداشتی وجود دارد .

این ماده در اثر رست قهوه در آن تشکیل می‌شود . به طور شگفت‌انگیزی این ماده تقریبا دو برابر قهوه‌ی معمولی در قهوه‌ی فوری وجود دارد . ازدیاد این ماده باعث اختلالات عصبی و افزایش ابتلا به سرطان می‌شود . البته میزان آکریل‌آمید موجود در قهوه و غذاهای دیگر به ندرت باعث بروز مشکلات می‌شود . و خوردن قهوه‌ی فوری باعث بروز سرطان نخواهد شد .

قهوه فوری یا نسکافه چیست ؟

مصرف قهوه‌ی‌ فوری نیز مانند خود قهوه ممکن است فوایدی درپی داشته باشد . نوشیدن قهوه‌ی فوری ممکن است باعث شود :

بهبود عملکرد ذهن : وجود کافئین باعث بهبود عملکرد ذهنی می‌شود .
افزایش سوخت وساز بدن : کافئین باعث افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش چربی آن شود شود .
کاهش احتمال ابتلا به بیماری : نوشیدن قهوه احتمال مبتلا شدن به بیماری‌های عصبی از جمله آلزایمر و پارکینسون را کاهش می‌دهد . همچنین احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم را نیز کاهش می‌دهد .
افزایش سلامتی کبد : مصرف قهوه ممکن است باعث جلوگیری از سرطان کبد و سیروز ( بیماری التهاب کد ) شود .
تقویت روحیه‌ی فردی : مصرف قهوه باعث کاهش احتمال افسردگی و خودکشی می‌شود و طول عمر را درپی دارد .
قهوه فوری ( instant coffee ) نسکافه
البته قابل ذکر است که این فواید طبق مطالعات انجام شده به دست آمده است با این حال نمی‌تواند اثبات محکمی بر کاهش بیماری در اثر نوشیدن قهوه باشد . مطالعات نشان داده‌اند افرادی که به طور عادی و روزمره قهوه مصرف می‌کنند کمتر دچار بیماری می‌شوند .
قهوه فوری یا نسکافه چیست ؟
در پاسخ به این سوال که چه مقدار قهوه‌ی فوری در روز مصرف شود باید گفت که حدود ۳ تا ۵ فنجان از آن در روز بهترین گزینه است . قهوه‌ی فوری بیشتر فواید قهوه‌ی معمولی را داراست .

اکنون با بیان این موارد ، تصمیم نوشیدن قهوه‌ی فوری با خودتان است . تهیه‌ی قهوه‌ی فوری بسیار ساده ، ارزان ، سریع و بدون نیاز به قهوه ساز است . پس در بسیاری از موقعیت ها مانند سفر مناسب است . مقادیر کافئین کمتر و آکریل آمید بیشتری را در بر گرفته و در نهایت یک نوشیدنی کم کالری با فواید قهوه‌ی معولی است .

منبع:قهوه ایلیا

قهوه فوری یا نسکافه چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *