4.5/5 - (4 امتیاز)

اغلب به افرادی که از هپاتیت C و انواع دیگر آسیب کبدی رنج می برند توصیه می شود که به طور منظم قهوه بنوشند تا روند پیشرفت بیماری را کند کنند. مصرف کافئین در دوز توصیه شده ممکن است به از بین بردن سلول های حامل ویروس، مبارزه با آسیب DNA و کاهش سرعت زخم های کبدی کمک کند

طبق استاندارد وزارت کشاورزی ایالات متحده، یک فنجان قهوه دم کرده و بدون هیچگونه افزودنی فقط حاوی ۱ کالری است. این ماده حدود ۶ میلی گرم سدیم و حدود ۰٫۳ گرم پروتئین دارد، بدون هیچ گونه قند یا چربی ذاتی. اما همین قهوه که به نظر می رسد مواد مغذی چندانی در خود ندارد، فواید ویژه ای را برای سلامتی بدن ما به ارمغان می آورد. از جمله فواید آن می توان به تاثیر مثبت بر بهبود بیماری های کبدی و انواع مختلف سرطان ها مانند سرطان کبد، سرطان روده بزرگ، سرطان مری، سرطان پستان، سرطان پروستات، سرطان لوزالمعده، سرطان تخمدان و سرطان کلیه اشاره کرد.

کبد و قهوه

حالا سوال اینجاست که آیا قهوه بدون کافئین هم به همان اندازه قهوه کافئین دار مزایا دارد؟ بله، آنطور که تحقیقات نشان می دهند، به نظر می رسد که قهوه بدون کافئین به اندازه قهوه معمولی موثر است. محققان بخش اپیدمیولوژی سرطان و ژنتیک انستیتوی ملی سرطان در بتسدای مریلند دریافتند که مصرف قهوه در بین یک گروه آزمایشی با بیش از ۲۷۰۰۰ شرکت کننده، علی رغم تغییر در مقدار کافئین، اثرات درمانی داشته و باعث افزایش آنزیم های کبدی شده است.

برخی تحقیقات نشان می دهد که فواید قهوه تا حدی وابسته به دوز و میزان مصرف آن است. در مطالعه انجام شده توسط محققان دانشکده پزشکی Keck در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، مرکز سرطان دانشگاه هاوایی و گروهی از پزشکان در مرکز پزشکی Cedars-Sinai لس آنجلس، میزان مصرف قهوه در ارتباط با خطر و مرگ و میر ناشی از بیماری مزمن کبد و سرطان کبد مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که مصرف ۲ تا ۳ فنجان قهوه در طول روز به طور قابل توجهی خطر مرگ و میر ناشی از این بیماری ها را کاهش می دهد در حالیکه مصرف ۴ فنجان یا بیشتر می تواند این میزان را بیشتر هم کاهش بدهد.

باید بگوییم بر اساس بیشتر مطالعات، اثر قهوه بر کبد و بیماری های کبدی رابطه مستقیمی با میزان مصرف قهوه دارد. بیشتر این مزایا در نوشیدن منظم ۳ فنجان قهوه گزارش می شود. با این حال، مصرف زیاد قهوه همچنین می تواند از نظر افزایش ضربان قلب، اضطراب و سوزش معده به سلامتی شما آسیب برساند. بنابراین، برای جلوگیری از این عوارض جانبی، به طور کلی توصیه می شود روزانه حدود ۳ فنجان قهوه مصرف کنید.

به یاد داشته باشید کافئین یک محرک قدرتمند است که می تواند اضطراب شما را برانگیزد و به همین دلیل مقادیر بیش از حد آن می تواند شما را بیدار نگه دارد. بنابراین، افرادی که از اضطراب یا مشکلات خواب رنج می برند باید از نوشیدن بیش از حد قهوه خودداری کنند. همین طور مصرف زیاد قهوه می تواند ریفلاکس اسید یا سوزش معده را بدتر کند

تاثیر قهوه بر کبد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *