4/5 - (1 امتیاز)

یک نکته مهم در آسیاب کردن قهوه، یکسان آسیاب کردن آن است؛ قهوه درشت تر آب را آسان تر عبور می دهد و سبب استخراج کمتر طعم قهوه می شود. اما اگر قهوه ریز تر شود بیشتر با آب درگیر شده و عصاره گیری می شود؛ درنهایت قهوه شما تلخ تر می شود. تغییرات کوچک در اندازه ذرات می تواند به طرز چشمگیری بر طعم نهایی قهوه شما تأثیر بگذارد.

آسیاب قهوه

 

فارسی انگلیسی فارسی انگلیسی
بسیار درشت Extra Coarse Grind قهوه های دم سرد – کابوی کافی Cold Brewed Coffee
Cowboy Coffee
درشت Coarse Grind قهوه با فرنچ پرس

عملیات چشیدن طعم قهوه

French Press
Cupping
Percolators
متوسط درشت Medium Coarse Grind کافه سولو
کمکس
Cafe solo
Chemex
متوسط Medium Grind دریپ یا چکه ای مانند دستگاه قهوه ساز خانگی Drip pot
متوسط ریز Medium Fine Grind مخروطی شکل ها
آئروپرس
سایفون
وکیوم پات
Cone Shaped
Aeropress
Siphone
Vacuum Pots
ریز Fine Grind اسپرسو با دستگاه

موکاپات

استاوتاپ

Espresso
Moka Pot
Stovetop
خیلی ریز Extra Fine or Super Fine قهوه

آسیاب تیغه ای
آسیاب تیغه ای

این نوع اسیاب دارای یک تیغه بسیار تیز است که با چرخیدن می تواند قهوه ها را خرد کند ، این نوع دستگاه قیمت کمتری نسبت به مدل دندانه ای دارد ، به این علت که ساختار ساده تری دارد.

از این نوع آسیاب در بازار هم به صورت برقی وجود دارد و هم به صورت دستی ، که با توجه به نیازتان می توانید یکی از آن ها را انتخاب نمایید.
ویژگی های آسیاب تیغه ای

به علت ساختار ساده ای که دستگاه دارد ، از قیمت بسیار مناسبی برخوردار است و کار با آن نیز برای آماتور ها ساده تر خواهد بود و اگر حرفه ای به باریستا شدن فکر نمی کنید و فقط می خواهید برای خود قهوه تازه دم نمایید گزینه مناسبی خواهد بود.

با این حال به علت ویژگی های ساختاری ممکن است تمام قهوه ای که در دستگاه میریزید به صورت یکنواخت آسیاب نشود و تک و توک دانه های درشت نیز در پودر قهوه وجود داشته باشید که طعم قهوه را آن چنان که انتظار دارید با کیفیت نکند.

 

آسیاب چرخ دنده ای ( دندانه ای )
آسیاب چرخ دنده ای

همانطور که از نام این نوع آسیاب ها معلوم است ، برای خرد کردن و آسیاب قهوه از چرخ دنده استفاده می شود. در این دستگاه ها چرخ دنده های دندانه داری تعبیه شده است که به وسیله آن قهوه سخت را پودر می کنند ، این نوع دستگاه آسیاب قهوه ها معمولا پیشرفته بوده و دارای تنظیمات مناسب هم می باشد که با استفاده از این تنظیمات می توانید قهوه خود را برای انواع قهوه ساز ها ، همچون اسپرسو ساز برقی ، فرنچ پرس ، موکاپات و غیره آسیاب نمایید.
ویژگی های آسیاب چرخ دنده ای

یکی از ویژگی های مهم این دستگاه طول عمر آن است که می تواند در مدت زمان زیاد با کیفیت بسیار خوب کار کند. و چون کاملا اوتومات است ، کار کردن باهاش خیلی آسون تر از تیغه ای هست.

با این حال دو عیب دستگاه شاید باعث بشه که نتونیم تهیه کنیم ، اولیش قیمت بالا تر دستگاهه که به علت اوتومات بودن خیلی بالا تر از نوع تیغه دارش هست و دومی مشکل تمیز کردنه ، چون چرخ دنده ها پیچیدگی زیاده داره سخت میشه تمیزش کرد.

مشکل دیگر آن اصطحکاک بیش از حد آن می باشد که باعث داغ شدن قهوه می شود و کمی طعم قهوه را تغییر می دهد به همین دلیل معمولا باریستا ها پیشنهاد می کنند که قهوه های لایت و مدیوم رست را با این دستگاه آسیاب نمایید.

اما شاید این مشکلی نباشد که برای شما مسئله ایجاد نماید ، به همین دلیل پیشنهاد اولیه برای استفاده خانگی و به صورت محدود آسیاب قهوه تیغه ای می باشد ، چون هم کار با آن ساده است و هم قیمت بسیار مناسبی دارد.
چه نوع آسیاب قهوه برای خرید مناسب است ؟
بهترین آسیاب قهوه

برای اینکه مناسب ترین آسیاب را برای خودتان پیدا کنید باید به جنبه های مختلف دستگاه نگاه کنید و ویژگی های مختلف آن ها را مورد بررسی قرار دهید ، اینکه برای منزل نیاز دارید یا کافی شاپ ، رستر قهوه هستید و قهوه فروشی دارید ، می تواند در انتخاب بهترین مدل شما را کمک کنید ، نکته دیگر بودجه شما می باشد که تاثیر مستقیم در انتخاب خواهد گذاشت.
همچنین بخوانید … آب مناسب برای تهیه قهوه باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟
درجه آسیاب مورد نیاز

اینکه شما چه نوع قهوه سازی دارید و چه نوع درجه آسیابی نیاز دارید تاثیر مستقیمی بر انتخاب شما خواهد گذاشت ، برخی از دستگاه ها فقط می توانند برای موکاپات ، قهوه ترک ، فرنچ پرس و یا … مناسب می باشد ، به همین دلیل یکی از اصلی ترین نکات در انتخاب آسیاب قهوه خوب شناسایی نیاز خود خواهد بود.
قیمت و کارایی

شاید تاثیر گذار ترین پارامتر در خرید آسیاب قهوه ، هزینه و بودجه شما باشد ، اگر بودجه کمی دارید بهترین قهوه ساز ها قهوه ساز تیغه ای دستی می باشد. با این حال اگر برای مغازه فروش قهوه نیاز به آسیاب دارید پشنهاد می کنیم اصلا سمت خرید آسیاب تیغه ای نروید زیرا مشتریانتان پس از مدتی به علت کیفیت کم دیگر سمت شما نخواهند آمد.

حال که با انواع آسیاب قهوه آشنا شدید و مشخصات هر یک از این مدل ها را شناختید ، می خواهیم چند تا از بهترین آن ها بر اساس بودجه شما را معرفی نماییم.
بهترین آسیاب تیغه ای دستی
آسیاب تیغه ای دستی

همان طور که گفتیم این نوع آسیاب ها برای استفاده شخصی استفاده می شود و قیمت زیادی ندارد و تفاوت قیمتشان به خاطر شرکت سازنده و تیغه مورد استفاده در دستگاه می باشد.
آسیاب قهوه مدل M10
آسیاب قهوه مدل M10

M10 ارزان ترین مدل قهوه ساز در ایران است که دارای تیغه سرامیکی می باشد که قابلیت خرد کردن در تمام اندازه ها می باشد ، ظرفی که دارد قابلیت تعویض ندارد و وزن حدود ۳۰۰ گرم دارد که قابل حمل می باشد.

این آسیاب برای استفاده در مسافرت بسیار کارایی دارد زیرا هم قابل حمل است و هم استفاده از آن راحت است و نیاز به برق ندارد. دارای رنگ قهوه روشن می باشد و از نظر ظاهری هم شکل زیبایی دارد.
آسیاب دستی P009
آسیاب دستی P009

آسیاب قهوه مدل P009 جزو آسیاب های دستی ارزان قیمت می باشد که در منزل می توانید از آن استفاده کنید ، وزن این مدل نسبت به M10 بیشتر است و حدود ۴۰۰ گرم وزن دارد و دارای ظاهر جذاب و کلاسیک می باشد. که برای استفاده در دکور هم پیشنهاد میشه.

این مدل دارای ظرف چوبی است که حس کلاسیک را القا می کند ، تیغه آن از جنس فولاد است و ظرفیت هر بار آسیاب کردنش ۴۰ گرم می باشد.

با استفاده ای که ما باهاش داشتیم کارایی زیاد جذابی نداره و یکی کار باهاش مشکل تره و باید کم کم داخلش قهوه بریزید تا قفل نکنه.
آسیاب دستی قهوه مدل GAT
آسیاب قهوه مدل GAT

آسیاب قهوه مدل GAT شاید بهترین آسیاب دستی قهوه با توجه به قیمتش باشه ، این اسیاب دارای تیغه سرامیکیه و ۸۰ گرم ظرفیت قسمت آسیابشه که از بقیه دستگاه ها بیشتره ، وزن ۴۲۰ گرمی داره و درون دستگاه یک ظرف اضافه و یک برس برای تمیز کردن داره.

یکی از ویژگی های خوب دستگاه قابلیت شستشو تمام اجزا می باشد ، زیرا به راحتی تمام قسمت های دستگاه از هم جدا شده و جدا شستشو داده خواهد ، همچنین برس داخل دستگاه هم تو شستشو خیلی کمک می کنه.

برای تمام قهوه ها مناسبه به جز قهوه ترک زیرا توانایی پودر کردن به اندازه مناسب قهوه ترک را ندارد. ( شاید هیچ آسیاب دستی توانایی این کار را نداشته باشد.)
بهترین آسیاب تیغه ای برقی

نوع برقی و الکترونیکی آسیاب های تیغه ای طرفدار چندانی ندارند ولی دارای قیمت های متفاوتی هستند که در ادامه یکی از بهترین آن ها را معرفی می کنیم.
آسیاب قهوه آروینگز مدل H109
آسیاب قهوه آروینگز مدل H109

مهم ترین نکته در خرید آسیاب برقی دقت کردن به توان آن می باشد این مدل داری توانی برابر با ۱۵۰ وات می باشد که توان کمی است اما برای استفاده شخصی مناسب می باشد.

جنس تیغه هایش از استیل زد زنگ می باشد و ۲۰۰ گرم ظرفیت دارد. برای خرد کردن مواد دیگر همچون ، هل ، زعفران و … نیز می توانید استفاده کنید. اما برای درجه آسیاب مختلف ندارد و نمی توانید روی درجه دلخواهتان به صورت اوتومات ست کنید و باید به صورت تجربی مقدار آسیاب مورد نیاز را بدست آورید.
آسیاب قهوه بوش مدل MKM6003
آسیاب قهوه بوش مدل MKM6003

شرکت بوش یکی از معتبر ترین برند ها در عرصه لوازم خانگی می باشد ، این شرکت آلمانی دقیق ترین و بی نقص ترین محصولات را عرضه می کند. این آسیاب که مخصوص قهوه روانه بازار کرده است. دارای کیفیت بسیار مطلوبی می باشد.

راهنمای خرید آسیاب قهوه خانگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *