3.9/5 - (9 امتیاز)

ویژگی های قهوه خوب

• بوی سوخته، کپک زده یا نم نداشته باشد.

• تاریخ رست آن نزدیک باشد.

• هنگام دم آوری عطر و طعم آن خوب باشد.

• هنگام سرد شدن نیز مزه ی خوبی داشته باشد.

• بدون افزودنی، مانند شیر وشکر، هم مزه ی خوبی داشته باشد.

قهوه خوب

تعیین میزان کیفیت قهوه

علاوه بر کیفیت فرآوری محصول در کارخانه، خود شما نیز در تعیین میزان کیفیت قهوه نقش دارید. برای اینکه قهوه باکیفیت داشته باشید این موارد را به خاطر بسپارید:

• به جای خرید پودر قهوه، دانه ی قهوه بخرید. شما نمی دانید پودر قهوه چه مدت در فروشگاه مانده است. می توانید خودتان دانه های قهوه را با توجه به نوع دم آوری قهوه ی مورد نظر، در خانه آسیاب کنید.

• قهوه را در داخل شیشه ی سربسته نگهداری کنید تا هوا نتواند به داخل آن نفوذ کند. کیسه کاغذی به راحتی قهوه را خراب می کند.رای درست کردن قهوه از آب زیاد استفاده نکنید.

• قهوه را در فنجان های چینی ویا سرامیکی سرو کنید. گرم کردن فنجان قبل از سرو نیز به طعم قهوه اضافه می کند.

– قهوه ای را که دم آوری می کنید باید عطر و طعم مطبوعی داشته باشد.
۲- درست است که عده ای قهوه را با شکر و افزودنی ها مصرف می کنند اما یکی از نشانه های قهوه خوب این است که بتوان آن را بدون افزودنی هم میل کرد.
۳- در هنگام خرید مسئله ای که بسیار مهم است و می تواند قسمتی از خوب بودن قهوه را به ما نشان دهد تاریخ رست آن است. این تاریخ باید به زمان خرید، نزدیک باشد و باید به گونه ای تازگی دانه یا پودر قهوه احساس شود.
۴- قهوه ای که دم آوری کرده اید در ابتدا چون حرارت آن بالاست ممکن است بارزه های طعمی بد آن درک نشود. راه دیگر تشخیص قهوه خوب این است که وقتی قهوه تان سرد شد، طعم و مزه آن همچنان خوب باشد و بتوان آن را میل کرد.

ست کردن یا بو دادن لایت (روشن)

رست کردن یا بو دادن لایت، دانه ­هایی را تولید می­کند که قهوه­ای روشن هستند و طعم ترش تری دارند.
رست کردن یا بو دادن متوسط

قهوه ­هایی که در حد متوسط ​بو داده می­شوند، دانه­ هایی با رنگ قهوه ­ای متوسطی دارند. دانه ­ها در این روست، سطح چربی ندارند. دانه­ های قهوه می­توانند اسیدیته روشنی داشته باشند، اما عطر مختلف (مانند گل، میوه، سبزی، توت، و غیره) قهوه هنوز آشکار است.
رست کردن یا بو دادن تیره

دانه­ های این دسته رست، روغن کمی روی سطح دارند، و رنگ آنها پر و تیره­تر است. ویژگی­های قهوه با خصیصه کاراملیزه کردن مانند آجیلی، نان یا محصولات پخته شده و یا شکلات تکمیل می­شود، و اسیدیته تا حدودی کاهش می­یابد، بطوریکه After taste (اثر و طعم قهوه در دهان) کمی تلخ و شیرین را به ارمغان می­آورند. روست فرانسوی نمونه خوبی از این نوع روست است.
رست کردن یا بو دادن تیره ­تر

تیره ­ترین روست، دانه ­های سیاه براق با سطح روغنی دارد. در روست (بو دادن) تیره کامل، هنوز اسیدیته خوبی در فنجان وجود دارد. در رست­ های تیره، محدوده­ای از کمی تیره تا شدیداً سوخته را به کار می­برند. رست ایتالیایی و رست فرانسوی، رست ­های تیره ­تری هستند.

ویژگی قهوه خوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *